- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoGorące tematyKupujesz przez internet? To powinieneś wiedzieć

    Kupujesz przez internet? To powinieneś wiedzieć

    Wymarzony zakup może – przy niezachowaniu zasad bezpieczeństwa – boleśnie uszczuplić nasz portfel i skutecznie zniechęcić do nabywania rzeczy w sieci. Szkoda jednak rezygnować z nowoczesnej i wygodnej formy zakupów. Lepiej znać i egzekwować swoje prawa. A tych mamy niemało. – Wśród aktów prawnych regulujących kwestie zakupów przez internet największe znaczenie ma ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów, a także ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej – mówi mec. Konrad Syryca z Kancelarii Radców Prawnych Fic Midloch Syryca. – Z punktu widzenia internetowego konsumenta istotna jest także ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która zabezpiecza jego interesy – dodaje mec. Syryca. Jak w praktyce wykorzystać przysługujące nam prawa?

    Kto jest po drugiej stronie?
    Osoba, która decyduje się na sieciowe zakupy powinna w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na to, od kogo chce kupić dany towar. Korzystanie z oferty sklepu internetowego, który właśnie rozpoczął działalność i oferuje markowe rzeczy za 1/3 ceny, nie podając nawet adresu swojej siedziby jest mówiąc delikatnie – ryzykowne. Przed dokonaniem zakupu warto zweryfikować wiarygodność dostawcy np. wpisując jego nazwę w wyszukiwarkę. Istotne są także informacje podane na stronie sklepu.

    Konsument powinien być poinformowany o:

    •  nazwie oraz siedzibie przedsiębiorcy (lub jego imieniu, nazwisku i miejscu zamieszkania),
    • istotnych właściwościach świadczenia i przedmiotu świadczenia,
    • cenie nabywanej rzeczy i sposobach zapłaty,
    • kosztach i terminie dostawy,
    •  miejscu i sposobie reklamacji,
    •  terminie w jakim oferta obowiązuje (dopuszcza się tu klauzulę „do wyczerpania zapasów”)


    Gdy chcesz zwrócić towar
    Osoba dokonująca zakupu powinna być też poinformowana o prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów. Oznacza to, że w większości wypadków konsument ma prawo zwrócić zamówiony przez internet towar w ciągu 10 dni od jego otrzymania. Aby odstąpienie od umowy było skuteczne należy najpóźniej w ostatnim dniu terminu wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (wzór dokumentu można znaleźć w sieci). Po otrzymaniu tego oświadczenia, sprzedawca jest zobowiązany w ciągu 14 dni zwrócić klientowi pieniądze. Po odstąpieniu od umowy klient ma 14 dni na odesłanie towaru.

    Płać, ale bezpiecznie
    W trakcie internetowych zakupów warto zatroszczyć się o bezpieczeństwo transakcji. Istnieje kilka żelaznych zasad, których warto się trzymać. – W pierwszej kolejności warto chronić swój komputer przed wirusami i złośliwym oprogramowaniem – radzi Dariusz Jarczyński z PrimeSoft Polska firmy znanej w branży IT. – W tym celu warto zainstalować w komputerze programy antywirusowe i antyszpiegowskie, a także dokonywać ich regularnej aktualizacji – dodaje Jarczyński. Kolejnym krokiem zwiększającym bezpieczeństwo transakcji jest tworzenie bezpiecznych haseł – dosyć długich i zawierających cyfry, duże litery i znaki specjalne np. #. Nie powinno się także stosować tego samego hasła w kilku miejscach ani przesyłać go np. w treści maila. Przed wprowadzeniem danych na stronie internetowej należy upewnić się, że połączenie jest szyfrowane (na pasku adresowym widnieje https a nie http). Transakcji najlepiej dokonywać na swoim osobistym komputerze, którego nie dzieli się z osobami postronnymi. Po zakończeniu transakcji należy pamiętać o wylogowaniu z serwisu.
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE