Jesteś tutaj:
Prawo medyczne
30.03.2012 - Krystian Szulc
Kliknij, aby ocenić:
 
5/4

Prawna ocena programu opieki farmaceutycznej w kontekście zasady zakazu reklamy aptek

DOZ SA proponuje aptekom uczestnictwo w programie opieki farmaceutycznej. Zgodnie z definicją „opieka farmaceutyczna jest odpowiedzialnym zapewnieniem farmakoterapii, którego celem jest uzyskanie określonych efektów poprawiających jakość życia pacjenta.

Efektami tymi są:

  1. wyleczenie,
  2. wyeliminowanie lub złagodzenie objawów choroby,
  3. zatrzymanie lub spowolnienie procesu chorobowego,
  4. zapobieżenie chorobie lub wystąpieniu jej objawów).

Opieka farmaceutyczna jest procesem, w którym farmaceuta współpracuje z pacjentem i innymi członkami zespołu opieki zdrowotnej w opracowywaniu, wdrażaniu i monitorowaniu planu terapeutycznego, którego celem jest uzyskanie określonych efektów terapeutycznych u pacjenta”1 .
   

Tego wszystkiego brak jest w umowie będącej przedmiotem niniejszej analizy, co pozwala skłonić się do przyjęcia, że jest to klasyczny program lojalnościowy. W umowie najistotniejszy wydaje się być § 6: „Z związku zakupami dokonanymi w aptekach uczestniczących w programie pacjenci będą mogli  otrzymywać „plusy”, rejestracja których będzie dokonywana na  karcie uczestnika programu przez  apteki za pomocą czytnika kodów kreskowych. Pacjent może zbierać „plusy” do dnia zakończenia  programu przez DOZ. Za zebrane „plusy” pacjent będzie mógł dokonać zakupu w aptece wybranych  produktów dopuszczonych do sprzedaży w aptece po promocyjnych cenach ustalonych przez DOZ. Informator zawierający ofertę produktową dla uczestników programu będzie dostępny w Aptece. Zakup promowanego produktu i w rezultacie odpowiednie zmniejszenie liczby „plusów” zebranych przez pacjenta zostanie zarejestrowane przez DOZ na karcie uczestnika programu”. Niezwykle istotny jest także § 9, gdzie apteka zobowiązuje się do określonego wolumenu zakupów (także określonych produktów) w spółkach Grupy Pelion SA (d. PGF), a także do odprowadzania pokreślonych płatności na rzecz DOZ SA.
   

Zgodnie z definicją „biblii” marketingu programy lojalnościowe to „programy, w których konsumenci nagradzani są w zależności od częstotliwości nabywania produktów lub usług danej firmy i wielkości zakupów” 2. Natomiast w publikacji dotyczącej stricte marketingu farmaceutycznego, pojawia się informacja, że „celem [programu lojalnościowego- przyp. aut.] jest kształtowanie lojalności, czyli niczym nieograniczonego, celowego, świadomego i wielokrotnego nabywania produktów tej samej marki lub firmy”3 . Małgorzata Michalik wśród typów programów lojalnościowych na rynku farmaceutycznym wymienia te skierowane przez hurtownię do pacjentów lub aptek, gdzie jednymi z narzędzi są rabaty za lojalność oraz zbieranie punktów i wymiana na nagrody 4.
   

Biorąc pod uwagę powyższe, nie jest istotna nazwa programu, zaś jego treść materialna. Nie realizuje on opieki farmaceutycznej. Tylko jest powołany w celach czysto handlowych. Można nawet stwierdzić, że jest on sprzeczny z ideą opieki farmaceutycznej. Opieka farmaceutyczna polega na tym, że pacjent dokonuje zakupów w konkretnej aptece, zawsze u tego samego farmaceuty, który prowadzi długookresowo jego leczenie. Biorąc natomiast pod uwagę rozpowszechnienie programu (przez co pacjenci mogą dokonywać zakupów w przypadkowych aptekach, zwracając uwagę wyłącznie, by brały one udział w programie lojalnościowym DOZ) i jego nastawienie na realizację celów sprzedażowych, wydaje się być niemożliwe zapewnienie właściwej opieki w jego ramach.
   

[1] Zimmenrmann A.: „Apteka jako ośrodek świadczący opiekę farmaceutyczną”, Bibliotek Naukowa Czasopisma Aptekarskiego, Warszawa 2010, str. 174 175

[2] Kotler Ph.: „Marketing”, Wydawnictwo Rebis, Warszawa 2005, str. 623

[3] Michalik M.: „Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym”, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005, str. 229

[4] Tamże, str. 231

Autor/Źródło: Krystian Szulc



1 2 3 DALEJ
Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.