Jesteś tutaj:
Prawo medyczne
18.01.2012 - Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Kliknij, aby ocenić:
 
5/2

Nie karzmy pacjentów za błędy w ustawie refundacyjnej

Apteki zrzeszone w Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET nie przyłączają się do protestu polegającego na zamykaniu aptek i tym samym ograniczaniu pacjentom dostępu do leków. Liczymy, że Ministerstwo Zdrowia podejmie próbę usunięcia z ustawy refundacyjnej szkodliwych przepisów, jak np. zakazu reklamy aptek.

Mimo szeregu zastrzeżeń do Ustawy refundacyjnej, która weszła w życie 1 stycznia br., Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET informuje, że apteki zrzeszone w związku nie biorą udziału w proteście polegającym na zamykaniu aptek, do którego nawołuje Naczelna Rada Aptekarska. Uważamy, że pacjenci nie mogą być traktowani przedmiotowo jako element nacisku na Ministerstwo Zdrowia. Mamy nadzieje, że przedstawiciele administracji rządowej siądą z nami do stołu, aby kompleksowo naprawić Ustawę refundacyjną.


Apteki zrzeszone w Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET od 1 stycznia br. realizują wszystkie recepty opatrzone pieczątką „Refundacja do decyzji NFZ”. Nasi pacjenci otrzymują leki refundowane zgodnie z przysługującymi zniżkami na podstawie przedstawionej recepty, w oparciu o komunikaty prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia i oświadczenia przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia. -  Od początku uważaliśmy, że pacjenci nie mogą być zakładnikami w grze interesów, prowadzonej przez część środowiska aptekarskiego i lekarskiego. Mamy zastrzeżenia do ustawy refundacyjnej, ale wszystkie sporne kwestie powinny być rozstrzygane przy stole negocjacyjnym, tak aby pacjenci nie płacili za nie swoje błędy – mówi Artur Dżagarow, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET.


PharmaNET i Lewiatan uważają, że z Ustawy refundacyjnej trzeba usunąć m. in. zakaz reklamy aptek i ich działalności, który w obecnym kształcie godzi w ekonomiczne podstawy prowadzenia apteki. Ponadto jest on sprzeczny z podstawowymi zasadami obowiązującymi w gospodarce rynkowej i będzie miał wiele negatywnych następstw zarówno w skali makro, jak i mikroekonomicznej.


Zakaz godzi także w zasadę równości podmiotów gospodarczych. W myśl nowych przepisów, sklepy czy stacje benzynowe będą mogły reklamować swoją działalność, mając w ofercie te same produkty, co apteki ( np. preparaty witaminowe, kosmetyki, pieluchy czy odżywki dla niemowląt). Te same produkty dostępne w aptekach, nie będą mogły być reklamowane. Również producenci leków i innych produktów sprzedawanych wyłącznie w aptekach będą mogli je reklamować na dotychczasowych zasadach, zakazana będzie jedynie reklama tych samych produktów sprzedawanych przez apteki.


Zakaz reklamy aptek i ich działalności spowoduje także zmniejszenie dostępności leków dla pacjentów oraz utrudni im dotarcie do profesjonalnej informacji i porad farmaceutycznych. Stanie się tak dlatego, że część popytu zostanie przeniesiona z aptek do innych punktów sprzedaży leków (hipermarketów, stacji benzynowych, drogerii), w których pacjenci nie będą mogli skorzystać z fachowej porady farmaceuty.


W Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET zrzeszone są przedsiębiorstwa,  prowadzące ok. 6000 aptek pod szyldami: Apteki Dbam o Zdrowie, Mediq, Super-pharm, Dr. Max, Euro Apteka, Apteki Medyczne, Farmacja Plus i in., które obsługują miesięcznie ponad 6 mln pacjentów w całej Polsce.


Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autor/Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan



Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.