Jesteś tutaj:
Prawo medyczne
09.01.2012 - Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Kliknij, aby ocenić:
 
5/1

Ustawa refundacyjna - potrzebne są zmiany

Związek Pracodawców Aptecznych PharmaNET i PKPP Lewiatan z zadowoleniem przyjmują wstępne porozumienie osiągnięte między lekarzami i ministrem zdrowia oraz zapowiedź nowelizacji ustawy refundacyjnej. W związku z tym proponują usunięcie z niej zakazu reklamy aptek.

Apteki sieciowe, zrzeszone w Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET od 1 stycznia br. realizują wszystkie recepty opatrzone pieczątką Refundacja do decyzji NFZ”. Pacjenci otrzymują leki refundowane zgodnie z przysługującymi zniżkami na podstawie przedstawionej recepty, w oparciu o komunikaty prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia i oświadczenia przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia. „Od początku uważaliśmy, że pacjenci nie mogą być zakładnikami w grze interesów, prowadzonej przez część środowiska aptekarskiego i lekarskiego. Mamy zastrzeżenia do ustawy refundacyjnej, ale wszystkie sporne kwestie powinny być rozstrzygane przy stole negocjacyjnym, tak aby za nie swoje błędy nie płacili pacjenci” – mówi Artur Dżagarow, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET


PharmaNET i Lewiatan uważają jednak, że z ustawy refundacyjnej trzeba usunąć zakaz reklamy aptek i ich działalności.  Jest on bowiem sprzeczny z podstawowymi zasadami obowiązującymi w gospodarce rynkowej i będzie miał wiele negatywnych następstw zarówno w skali makro, jak i mikroekonomicznej.


Zakaz godzi także w zasadę równości podmiotów gospodarczych. W myśl nowych przepisów sklepy czy stacje benzynowe będą mogły reklamować swoją działalność, mając w ofercie te same produkty, co apteki ( np. preparaty witaminowe, kosmetyki, pieluchy czy odżywki dla niemowląt). Te same produkty dostępne w aptekach, nie będą mogły być reklamowane. Również producenci leków i innych produktów sprzedawanych wyłącznie w aptekach będą mogli je reklamować na dotychczasowych zasadach, zakazana będzie jedynie reklama tych samych produktów sprzedawanych przez apteki.



Zakaz reklamy aptek i ich działalności z pewnością spowoduje też zmniejszenie dostępności leków dla pacjentów oraz utrudni im dotarcie do profesjonalnej informacji i porad farmaceutycznych. Stanie się tak dlatego, że część popytu, zostanie przeniesiona z aptek do innych punktów sprzedaży leków (hipermarketów, stacji benzynowych, drogerii), w których pacjenci nie będą mogli skorzystać z fachowej porady farmaceuty.

 

W Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET zrzeszone są przedsiębiorstwa,  prowadzące apteki pod szyldami: Apteki Dbam o Zdrowie, Mediq, Super-pharm, Dr. Max, Euro Apteka, Apteki Medyczne, Farmacja Plus i in., które obsługują miesięcznie ponad 6 mln pacjentów w całej Polsce.


Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autor/Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan



Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.