- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaUmowycywilneZmiany w przepisach dot. lokalizacji hipermarketów

    Zmiany w przepisach dot. lokalizacji hipermarketów

    Wniosek o wydanie zezwolenia musi zawierać:

    • nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, w przypadku ustanowienia pełnomocnika – jego imię, nazwisko i adres zamieszkania;
    • numer w rejestrze przedsiębiorców lub Ewidencji Działalności Gospodarczej;
    • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
    • wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej;
    • wskazanie nieruchomości, na której planowane jest utworzenie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, handlowego oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów budynków;
    • adres wielkopowierzchniowego obiektu handlowego lub dokładny opis jego lokalizacji;
    • informacje o:
      • maksymalnej powierzchni sprzedaży oraz o maksymalnej całkowitej powierzchni, jaką będzie zajmował wielkopowierzchniowy obiekt handlowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w szczególności z magazynami i parkingami,
      • branży sprzedaży, w szczególności spożywczej, budowlanej, odzieżowej, motoryzacyjnej, ogrodniczej oraz rodzaju usług, jakie będą świadczone w wiekopowierzchniowym obiekcie handlowym,
      • deklarowanej wartości inwestycji związanej z utworzeniem wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.

    Dodatkowo do wniosku o wydanie zezwolenia przedsiębiorca musi dołączyć zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej albo odpis z rejestru przedsiębiorców. Można również dołączyć analizę lub opinie dotyczące oceny skutków utworzenia wielkopowierzchniowego obiektu handlowego.

    Zgodnie z ustawą zezwolenie wydawane jest na czas nieoznaczony, jednakże organ zezwalający może cofnąć je w przypadku, gdy przedsiębiorca rażąco nie przestrzega warunków określonych w ustawie bądź zezwoleniu, dotyczących tworzenia i działania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. W przypadku cofnięcia zezwolenia, przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej jednak niż po upłynie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.
    Zezwolenie wygasa w przypadku likwidacji wielkopowierzchniowego obiektu handlowego bądź też nieuzyskania pozwolenia na użytkowanie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego terminie 3 lat od dnia wydania zezwolenia.

    Zanim jednak ustawa weszła w życie Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych \\\\\\\"Lewiatan\\\\\\\" złożyła do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności z konstytucją tejże regulacji. W opinii prawników z Departamentu Prawnego PKPP Lewiatan, na złożenie wniosku ustawa daje 30 dni, jednak nie określa ona wprost konsekwencji wynikających z niezłożenia tego wniosku. Natomiast innych przepisów wynika, iż konsekwencją prowadzenia obiektu handlowego bez zezwolenia może być nałożona grzywna nawet w wysokości 1 mln zł.
    We wniosku przedsiębiorców do Trybunału Konstytucyjnego został zakwestionowany wymóg posiadania zezwolenia na działanie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych powierzchni sprzedaży, która przekracza 400 m2.Według PKPP Lewiatan jest to nie zgodne z konstytucyjną zasadą swobody działalności gospodarczej oraz z zasadą proporcjonalności. Dodatkowo PKPP Lewiatan uważa, iż warunek uzyskania zezwolenia na utworzenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych jest sprzeczny z zasadą równości.

    Internetowa Kancelaria Prawna
    www.SerwisPrawa.pl 

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE