- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPrawo cywilneWnoszenie pism procesowych drogą elektroniczną

    Wnoszenie pism procesowych drogą elektroniczną

    Projekt rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 50531 § 6 Kodeksu postępowania cywilnego. Projektowane regulacje odnoszą się do komunikacji strony z sądem, czyli wnoszenie pism procesowych i określają sposób wnoszenia pism procesowych droga elektroniczną w elektronicznym postępowaniu upominawczym. W modelu podstawowym pisma procesowe tworzone są bezpośrednio w systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu się użytkownika na koncie. Wniesienie pisma wymaga dodatkowo nie tylko zatwierdzenia pisma, ale także zainicjowania procedury opłacania go w przypadku, kiedy opłata byłaby należna. To ostatnie rozwiązanie niezbędne jest dla identyfikacji wnoszącego pismo oraz eliminacji nieodpowiedzialnego wnoszenia pism, a także ataków na system teleinformatyczny.
     
    Standardowy mechanizm został zmodyfikowany na potrzeby komunikacji z powodami masowymi, wykorzystującymi do usprawnienia kontaktów z sądem dedykowane oprogramowanie odpowiadającego specyfikacjom technicznym publikowanym przez Ministra Sprawiedliwości zgodnie z § 3 ust. 3. Specyfika działania stron reprezentowanych przez użytkowników kwalifikowanych powoduje, że pisma wnoszone przez nich nie są generowane w systemie teleinformatycznym służącym do prowadzenia elektronicznego postępowania upominawczego, lecz w systemie strony, za pomocą dedykowanego oprogramowania. Nie ma również w ich przypadku konieczności uzależnienia wniesienia pisma od uruchomienia procedury uiszczania opłaty od pisma. Procedura wnoszenia pism przez strony reprezentowane przez więcej niż jedną osobę wymaga zastosowania szczególnej procedury „poczekalni” pisma wytworzonego przez jednego z reprezentantów oraz wskazania przez niego pozostałych osób uprawnionych do zatwierdzenia znajdującego się tam pisma.
     
    Należy uwypuklić, iż nie została uwzględniona uwaga Naczelnej Rady Adwokackiej o potrzebie regulacji dotyczącej możliwości składania załączników, w tym pełnomocnictw. Komunikacja drogą elektroniczną z sądem prowadzącym elektroniczne postępowanie upominawcze wyłącza możliwość składania załączników. Zgodnie z art. 89 § 1 k.p.c., w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2010 r., w elektronicznym postępowaniu upominawczym wystarczy powołanie się na pełnomocnictwo.
     
    Zważywszy na konieczność powiązania wejścia w życie projektu z terminem wejścia w życie regulacji normujących elektroniczne postępowanie upominawcze, projektowane regulacje powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
     
     
     
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE