- Reklama -
poniedziałek, 22 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesKiedy opłaca się zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?

    Kiedy opłaca się zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?

    Dystrybutorzy a sprzedawcy energii

    Zmiany w ustawie „prawo energetyczne” z 2007 r. wprowadziły podział na dystrybutorów i sprzedawców energii elektrycznej. Zasada dostępu osób trzecich (Third Party Access – TPA) zakłada, że dystrybutor energii, posiadający i utrzymujący infrastrukturę energetyczną na danym obszarze, powinien umożliwić dostęp do sieci firmom, które zajmują się sprzedażą energii. Dzięki temu sprzedawcy energii mogą zaproponować klientom konkurencyjną ofertę, lepiej dopasowaną do potrzeb danego odbiorcy.

     

    Wciąż możliwe jest kupowanie energii od dystrybutora, jeśli wydzielił on w swojej strukturze spółkę zajmującą się obrotem energią. Oferta spółki obrotu traktowana jest jednak na rynku na równi z ofertami innych firm handlujących energią. W związku z tym klient może podpisać umowę kompleksową na dystrybucję i sprzedaż energii z jedną firmą lub dwie odrębne umowy: z dystrybutorem i sprzedawcą.

    Dlaczego warto przeanalizować oferty różnych sprzedawców

    Od momentu liberalizacji prawa energetycznego na ok. 1 mln firm z sektora MŚP tylko ok. 10 proc. zdecydowało się na zmianę dostawcy energii. Dla wielu przedsiębiorców czynnikiem, który ma decydujące znaczenie, jest cena. Jednak niewielu z nich zdaje sobie sprawę, że wybierając nowego sprzedawcę, można zaoszczędzić nawet jedną trzecią tego, co płaci obecnie – ocenia Artur Dominiak, Dyrektor ds. Marketingu i Obsługi Klienta SME w EDF Polska.

    Jeśli przedsiębiorca poszukuje sposobu na zmniejszenie wydatków ponoszonych na energię elektryczną, w pierwszej kolejności powinien przeanalizować warunki dotychczasowej umowy. Być może nie jest ona optymalnie dopasowana do potrzeb przedsiębiorstwa. Czasem zmiana taryfy, np. z jednostrefowej na dwustrefową, pozwala na spore oszczędności. Warto porównać ofertę dotychczasowego sprzedawcy z ofertami innych firm handlujących energią. Może okazać się, że ich usługi są bardziej atrakcyjne.

    Przedsiębiorcy, którzy poszukują możliwości zaoszczędzenia na kosztach własnych, powinni zbadać rynek energii, poszukać ofert na tyle elastycznych, żeby dało się je dopasować do specyfiki funkcjonowania danej firmy. Taką możliwość stwarzają chociażby tzw. strefy, na które podzielona jest doba. Przy podziale doby na dwie strefy, np. dzień i noc, w porze największej aktywności w firmie stawki za energię mogą być niższe niż w porze, kiedy w firmie nie korzysta się ze sprzętu elektronicznego.

    Sprzedawcę energii opłaca się więc zmienić wtedy, kiedy konkurencyjna firma zaoferuje bardziej atrakcyjne warunki umowy, takie jak stawka za energię czy strefy czasowe. Eksperci oceniają, że dzięki właściwemu dopasowaniu oferty do zmian dobowego zapotrzebowania przedsiębiorstwa na energię elektryczną można zaoszczędzić nawet 30% rocznych kosztów energii.

     

    Co zawiera umowa sprzedaży energii elektrycznej

    Po zapoznaniu się z ofertami i podjęciu decyzji o zmianie sprzedawcy na inną firmę można podpisać z nią umowę. Zgodnie z przepisami ustawy „prawo energetyczne” umowa powinna zawierać przynajmniej postanowienia dotyczące:

    • miejsca dostarczenia energii do odbiorcy oraz jej ilości w podziale na okresy umowne,
    • mocy umownej (a także warunków wprowadzania zmian),
    • ceny albo grupy taryfowej, które stosowane będą w rozliczeniach (oraz warunków wprowadzania zmian ceny i grupy),
    • sposobu rozliczania,
    • wysokości bonifikaty płaconej w przypadku niedotrzymania standardów jakościowych obsługi odbiorców,
    • odpowiedzialności każdej ze stron w przypadku niedotrzymania warunków umowy,
    • okresu obowiązywania umowy oraz warunków jej rozwiązania.

    Po zapoznaniu się ze szczegółowymi warunkami umowy warto jeszcze raz przeliczyć rzeczywisty koszt związany ze zmianą sprzedawcy, z uwzględnieniem wszystkich ewentualnych dodatkowych kosztów. Każde z postanowień umowy można przedyskutować z przedstawicielem sprzedawcy. W momencie składania na niej podpisu wszystko powinno być jasne i zrozumiałe. Po upływie okresu obowiązywania umowy można ponownie zmienić sprzedawcę.

    Wybór tańszej oferty i płynące stąd oszczędności pozwolą przedsiębiorstwu więcej zainwestować w rozwój firmy.

    Zobacz jak możesz obniżyć koszty prądu w Twojej firmie, sprawdź.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE