Jesteś tutaj:
Prawo własności intelektualnej
22.01.2020 - Autor zewnętrzny
Kliknij, aby ocenić:
 
1,25/8

Zgłaszamy znak towarowy do rejestracji. Co wybrać: formę graficzną czy słowną?

Nie budzi wątpliwości fakt, że rejestracja znaku towarowego to jedyny sposób na uzyskanie maksymalnej ochrony prawnej Twojej marki. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jednak w jakiej formie zastrzec znak. Wersja graficzna, a może słowna? Lepiej chronić nazwę firmy, czy też logo? Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Ten artykuł rozwieje te wątpliwości i pomoże Ci podjąć właściwą decyzję.

Najpełniejsza ochrona marki płynie przez Urząd Patentowy

 

Świadomość prawna wśród polskich przedsiębiorców stale rośnie. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest skuteczna ochrona firmy przed nieuczciwą konkurencją. Zalety rejestracji znaku towarowego są zauważalne przede wszystkim wtedy, gdy zaczyna się dziać coś złego. Wówczas dostrzegamy, jak bardzo przydatne jest świadectwo ochronne, które po przejściu całej procedury przyznaje Urząd Patentowy.

 

Nie można jednak zapominać o tym, że nie każdą nazwę czy logo da się zastrzec. Aby uniknąć straty pieniędzy należy przed samym zgłoszeniem zrobić badanie znaku towarowego. Polega ono na sprawdzeniu czy nasze oznaczenie spełnia wszystkie wymogi stawiane przez prawo. Taką analizę można zlecić bezpośrednio rzecznikowi patentowemu.

 

 

Uregulowana sytuacja własnościowa

 

Dzięki rejestracji znaku towarowego uzyskujesz formalne prawa do marki. Masz gwarancję wyłącznego posługiwania się danym oznaczeniem w zakresie branży, w której działasz. Gdy ktoś spróbuje użyć takiego samego lub podobnego oznaczenia, masz w zanadrzu świadectwo ochronne. Dokument ten zdecydowanie ułatwia postępowanie dowodowe przed sądem.

 

 

 

Pamiętaj, że jest wiele osób, które mogą Ci zaszkodzić. Nieuczciwy konkurent? Rozgoryczony wspólnik odchodzący ze spółki? Zadbaj o przyszłość swojej firmy i zarejestruj swój znak już dziś.

 

Zresztą nieuczciwego konkurenta nie musisz od razu pozywać. Bez wchodzenia w spór sądowy możesz usunąć jego oferty z Allegro, Olx, eBay czy Amazon. Jeżeli tylko posłużył się oznaczeniem podobnym do twojego zarejestrowanego znaku towarowego, to możesz to zgłosić każdemu z tych serwisów. Efektem tego najczęściej jest właśnie usunięcie takiej oferty.

 

Dodatkowy możliwości zarabiania na marce

 

Zarejestrowany znak towarowy to także realna szansa na dodatkowy zysk. Pracujesz nad rozpoznawalnością swojej firmy przez wiele lat. Dlaczego tego nie wykorzystać? Zarabiaj na licencjonowaniu znaku. Niektórzy będą w stanie wiele zapłacić za możliwość posługiwania się oznaczeniem, które budzi pozytywne skojarzenia wśród konsumentów.

 

Innym sposobem zarabiania na zarejestrowanym znaku jest sprzedaż prawa do marki. To dobry sposób na wyjście z trudnej sytuacji finansowej. Pamiętaj, że zarejestrowany znak towarowy może być również formą zabezpieczenia kredytu.

 

Rozpoznawalność i prestiż

 

Symbol R-ki w kółku powszechnie kojarzy się z wysoką jakością produktów i prestiżem. Może znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży. Możliwość jego umieszczania przy nazwie lub logo mają tylko właściciele zarejestrowanych znaków towarowych. Wykorzystując ten symbol do niezarejestrowanego oznaczenia, narażasz się na dotkliwą karę grzywny.

 

 

Co lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy?

 

Korzyści płynących z rejestracji znaku towarowego nie sposób zliczyć. Po lekturze powyższych przykładów, z pewnością nie masz już wątpliwości, że podejmujesz słuszną decyzję. Pojawia się jednak pytanie: jaką formę oznaczenia wybrać? Czy lepiej zgłosić do rejestracji znak słowny, czy graficzny? Wszystko zależy od konkretnej sytuacji.

 

Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Twój wybór powinien być uzależniony od tego, co chcesz chronić.

 

Oryginalna nazwa? Zarejestruj znak słowny

 

Ochrona jaką uzyskujesz poprzez rejestrację słownego znaku towarowego, skupia się na brzmieniu słowa. Nie obejmuje szaty graficznej. W tym przypadku istotna jest fonetyka. Jeśli konkurent będzie chciał użyć podobnie brzmiącej nazwy, możesz zmusić go do zaprzestania jego używania (np. nazwa „IKKA” oraz „IKEA” użyta do oznaczania produktów z tej samej branży).

 

Nie ma znaczenia fakt, że nazwa została ubrana w odmienną szatę graficzną. Wprowadza konsumentów w błąd i stanowi naruszenie Twoich praw.

 

Zalety rejestracji oznaczenia słownego

Rejestracja słownego znaku towarowego zapewni Ci ochronę w sieci. Dysponując świadectwem ochronnym, w prosty sposób wykażesz naruszenie Twoich praw. Uzyskujesz tym samym skuteczne narzędzie do walki z szantażem domenowym. Możesz szybko zareagować, gdy ktoś użyje zarejestrowanej przez Ciebie nazwy w reklamie Google Ads.

 

W prosty sposób zablokujesz także ofertę konkurenta, który posługuje się Twoim oznaczeniem na platformach aukcyjnych. Co więcej, możesz swobodnie zmieniać szatę graficzną oznaczenia, na które uzyskałeś ochronę, bez potrzeby ponownej rejestracji.

 

 

Wady rejestracji znaku słownego

 

Uzyskanie ochrony na słowny znak towarowy bywa trudne. Urząd Patentowy często odmawia rejestracji z uwagi na opisowy charakter oznaczenia. Jeśli więc nazwa, którą chcesz zarejestrować, wprost wskazuje na rodzaj oferowanych przez Ciebie towarów lub usług, z pewnością procedura rejestracji zakończy się niepowodzeniem.

 

Musisz pamiętać również o tym, że konkurencja może zarejestrować zupełnie odmienny od Twojego znak słowny, ubrany w zbliżoną szatę graficzną. Takie działanie jest legalne, ponieważ w przypadku rejestracji oznaczenia słownego, ochrona tak daleko nie sięga.

 

A może znak słowno-graficzny?

 

Jeśli zależy Ci na ochronie konkretnej nazwy w ściśle określonej szacie graficznej, rejestracja znaku słowno-graficznego będzie najlepszym wyborem. W tym przypadku ochrona skupia się na wizualnej części znaku.

 

Naruszeniem będzie użycie przez konkurenta określonej nazwy w takiej samej szacie graficznej do oznaczenia produktów lub usług z tej samej kategorii. Podobieństwo fonetyczne zawsze jest rozpatrywane w kontekście użytej grafiki. Nie ma znaczenia, że nazwa jest odmienna. Jeśli grafika wprowadza konsumentów w błąd, możesz domagać się zaprzestania używania przez konkurenta takiego oznaczenia.

 

Z drugiej strony, jeżeli zawarte w logo słowo jest fantazyjne (np. ORLEN) to znak słowno-graficzny chroni również płaszczyznę fonetyczną. Odmiennie sytuacja wygląda, jeżeli to słowo jest wyrażeniem czysto opisowym.

 

 

Zalety i wady rejestracji znaku słowno-graficznego

 

Zdecydowanie łatwiej uzyskać świadectwo ochronne na znak słowno-graficzny. Charakterystyczna forma graficzna wpływa na zdolność odróżniającą znaków. Dzięki temu możesz zarejestrować oznaczenie, które jako znak słowny nie uzyskałoby ochrony. Określenie ogólnoinformacyjne w ciekawej szacie graficznej ma duże szanse na rejestrację.

 

Musisz jednak pamiętać o tym, że późniejsza zmiana szaty graficznej zarejestrowanego znaku słowno-graficznego zawsze będzie wiązała się z koniecznością ponownej rejestracji. Oznaczenia słowno-graficzne budzą także wiele wątpliwości, jeśli chodzi o zakres ochrony. Niekiedy posługiwanie się Twoim znakiem słownym w odmiennej formie graficznej będzie legalne. Może to negatywnie wpłynąć na Twoją rozpoznawalność. Dobrze jest przed rejestracją zasięgnąć opinii rzecznika, który doradzi jakie rozwiązanie będzie najlepsze w konkretnej sytuacji.

 

 

Nie kombinuj. Zarejestruj znak towarowy w obu odmianach

 

Jeśli zależy Ci na najpełniejszej formie ochrony, nie musisz wybierać. Zarejestruj znak towarowy w obu odmianach. Co prawda wiąże się to z dodatkowymi kosztami, ale niesie za sobą wiele korzyści.

 

Niwelujesz tym posunięciem wszystkie wymienione powyżej wady rejestracji oznaczeń słownych i słowno-graficznych. Ochrona fonetycznego brzmienia nazwy oraz wersji graficznej firmowego logo doskonale się uzupełniają. Stanowią najlepszą broń do walki z nieuczciwą konkurencją.

 

Nie tylko nazwa i logo firmy może być znakiem towarowym

 

Najwięcej zgłoszeń wpływających do urzędu patentowego dotyczy rejestracji oznaczeń słownych i słowno-graficznych. Możesz zarejestrować kolor, smak, dźwięk, a nawet zapach. Możliwości jest jednak o wiele więcej, choć to już bardziej skomplikowana sprawa. Trudno jest przewidzieć działania konkurencji. Doświadczenie rzecznika patentowego, analiza toczących się postępowań przed sądem oraz ocena zdolności rejestrowej Twojego oznaczenia, pozwoli wybrać optymalne rozwiązanie. Jednak ostateczna decyzja o tym, co ma być przedmiotem ochrony, należy do Ciebie.

 

Autor/Źródło: Autor zewnętrzny



Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.