- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaMiędzynarodowy Dzień Konsumenta

    Międzynarodowy Dzień Konsumenta

    Jakość Obsługi pnie się w górę

    Wyniki VIII edycji Polskiego Programu Jakość Obsługi wskazują, że z jakością obsługi jest coraz lepiej i wskaźnik zadowolenia klientów w Polsce (PCSI) z roku na rok rośnie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy wpadać w hurraoptymizm, ponieważ wiele jest jeszcze do poprawienia. W 2014 r. trzy czwarte badanych było zadowolonych z tego, z jakimi standardami spotkało się w miejscach obsługi, a niemal co czwarty odchodził z punktu obsługi nieusatysfakcjonowany. W Polskim Programie Jakość Obsługi każda opinia ma znaczenie, niezależnie od tego, czy jest pozytywna, czy negatywna. Z doświadczeń klientów korzystają zarówno inni konsumenci, jak i firmy, poprawiając swoje standardy obsługi. Przekłada się to na ogólny wskaźnik jakości obsługi, który wynosi ponad 76% i jest o prawie 16 punktów procentowych wyższy niż w 2012 roku.

    Najlepiej w opolskim, najgorzej w łódzkim

    Na mapie zadowolenia klientów w Polsce w porównaniu z ubiegłym rokiem zaobserwować można znaczące zmiany. Wciąż najbardziej zadowoleni z jakości obsługi są mieszkańcy województwa opolskiego. Słabo wypadające w poprzednich latach województwa wschodniej Polski, w 2014 r. istotnie zwiększyły swoje wskaźniki. Średnio o 9 punktów procentowych zwiększyło się zadowolenie klientów w województwie warmińsko-mazurskim, podlaskim i lubelskim. W porównaniu do całego kraju najsłabiej radzą sobie województwa centralnej Polski. Wskaźnik jakości obsługi w województwie kujawsko-pomorskim, łódzkim oraz mazowieckim oscylują wokół 74%.

    Lublin ostro w górę, Łódź mocno w dół

    Poprawę zadowolenia klientów w województwie lubelskim zaobserwować można również w jego stolicy. Dotychczas słabo radzący sobie Lublin wskoczył do pierwszej trójki rankingu najprzyjaźniejszych dla klienta miast. Obok Lublina niezmiennie najlepszymi miastami są Kraków i Szczecin. Stolica województwa zachodnio-pomorskiego przekroczyła granicę 80% zadowolenia z obsługi. Powyżej średniego wskaźnika jakości obsługi dla całej Polski znalazły się jeszcze Wrocław i Katowice. Najgorzej w rankingu największych miast VIII edycji Polskiego Programu Jakość Obsługi poradziła sobie Łódź, która nie przekroczyła wartości 74 punktów procentowych.

    Ludzkie oblicze obsługi wciąż najważniejsze

    Podnoszący się poziom zadowolenia klientów zaobserwować można również w pięciu obszarach jakości obsługi, które są oceniane podczas zgłaszania opinii na portalu jakoscobslugi.pl. Podobnie jak w latach poprzednich, najlepiej przez klientów oceniany jest wygląd miejsca obsługi. Jest to spowodowane tym, że firmom najłatwiej wdrożyć zmiany w tym aspekcie. Niemniej jednak kluczowy czynnik to ludzie.

    W opiniach klientów czekamy zbyt długo na obsługę, personel nie reaguje na wydłużające się kolejki oraz nie rozwiązuje spontanicznie pojawiających się problemów klientów w miejscach obsługi. Konsumenci w wielu przypadkach narzekają również na zachowanie personelu, jego obojętność i nieuprzejmość. Natomiast jeśli klienci odczuwają sympatię i widzą uśmiech, wówczas oceniają ten aspekt wysoko. Jak wynika z badania, narzekanie na cenę nie jest już naszą narodową przywarą. Zawartość oferty i kalkulacja cenowa w stosunku do innych aspektów jakości obsługi jest oceniana pozytywnie. Dodatkowo konsumenci chwalą wiedzę i kompetencje personelu.

    Kurierzy ponownie w dół

    W rankingu branż w stosunku do poprzedniego roku najwięcej straciła branża pocztowa i kurierska. Coraz więcej kupujemy przez Internet, korzystając przy tym z usług poczty i kurierów, dlatego też wymagania w stosunku do firm z tej branży są wysokie. Niestety firmy specjalizujące się w tego typu usługach słabo radzą sobie z jakością obsługi swoich klientów. Wskaźnik branży oscyluje w granicach 69% i jest o niemal 8% niższy od ogólnopolskiego wskaźnika jakości obsługi.

    Przyjemności zawsze wysoko

    Od kilku lat w badaniu Polskiego Programu Jakość Obsługi zaobserwować można tendencję do wysokiej oceny jakości obsługi w branżach związanych z rozrywką i przyjemnościami. Najwyższy wskaźnik w rankingu wypracowały firmy z branży urody i perfumerii. W opinii konsumentów dobrze obsłużeni zostaniemy również w placówkach z branży turystycznej oraz związanej z rozrywką i hobby. Warto zauważyć, że plasująca się zwykle w środku stawki branża edukacyjna, w 2014 roku zanotowała wzrost wskaźnika zadowolenia klientów o 10 punktów procentowych.

    Lepiej w urzędach

    Pomimo powszechnie panującej narzekania na biurokrację w polskich urzędach, jakość obsługi w tych miejscach znacząco się podniósł. Instytucje i urzędy państwowe wprawdzie nie przekraczają średniego wskaźnika zadowolenia klientów/petentów, ale z roku na rok ich wskaźnik jest wyższy. W stosunku do roku poprzedniego wzrósł o prawie 5 punktów procentowych.

    Klienci wybrali najlepszych!

    Dzieląc się swoimi opiniami, konsumenci służą radą innym klientom oraz wskazują firmom kierunek, w którym powinni podążać by zwiększać poziom zadowolenia z jakości obsługi. Na podstawie wszystkich opinii wyłaniani są liderzy w poszczególnych branżach, którzy otrzymują prestiżowe wyróżnienie – Gwiazdy Jakości Obsługi. Przedsiębiorstwa należące do grona najprzyjaźniejszych firm w Polsce wyróżniają się wysokim wskaźnikiem CSI (Customer Satisfaction Index – satysfakcji konsumentów) zarówno na tle konkurentów, jak i w porównaniu do polskiego wskaźnika satysfakcji konsumentów PCSI (Polish Customer Satisfaction Index). Jak pokazują badania, firmy te są postrzegane przez konsumentów jako rekomendowane, godne zaufania, w których zawsze miły i uśmiechnięty personel służy klientom swoją pomocą i wiedzą.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE