- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaPoznaj 5 najważniejszych zmian w prawie konsumenckim

    Poznaj 5 najważniejszych zmian w prawie konsumenckim

    1. Konsumencie – masz prawo do informacji!

    Przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta gwarantuję konsumentom otrzymywanie od przedsiębiorcy – jeszcze przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji, istotnych w kontekście jej zawierania. Zgodnie z art. 8 tej ustawy, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności, w sposób jasny i zrozumiały o:

    • głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
    • swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa;
    • łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany ponieść;
    • sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
    • przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
    • treści usług posprzedażnych i gwarancji;
    • czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy;
    • funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
    • mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.

    Co istotne, uprawnienie do otrzymania informacji będzie przysługiwało konsumentowi nie tylko w odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość, ale także w odniesieniu do umów zawieranych w sposób tradycyjny – w sklepie. Takie rozwiązanie ma umożliwić konsumentowi bardziej świadome zawieranie umów.

    2. Koszt związany z zawieraniem umów

    Jak wynika z powyższego, nowe przepisy niewątpliwie ułatwią konsumentowi zorientowanie się – jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z zawieraną umową. Przedsiębiorca od 25 grudnia 2014 r. zobligowany jest bowiem do poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy. Przepisy ustawy przewidują, że w przypadku płatności dokonywanej przez konsumenta kartą kredytową przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od niego opłat wyższych niż te, które sam ponosi w związku z zastosowaniem tego sposobu płatności. Ustawa zabrania również pobierania od konsumentów zawyżonych opłat za korzystanie z infolinii udostępnianych przez przedsiębiorców na potrzeby kontaktowania się w sprawach związanych z zawartymi umowami.

    3. Odstąpienie od umowy – nowe zasady!

    Dotychczas odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość było możliwe jedynie w terminie 10 dni od dnia zawarcia tej umowy. Natomiast na mocy nowych przepisów wydłużony został termin na odstąpienie od umowy zawieranej poza lokalem lub na odległość, bez podania przyczyn do 14 dni. Dzięki temu konsument zyskuje dodatkowy czas do namysłu i podjęcia ostatecznej decyzji. Ustawa precyzyjnie określa sposób obliczania tego terminu (więcej na ten temat w artykule: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość – od 25 grudnia 2014 r. będą obowiązywać nowe przepisy!).

    UWAGA! Jeśli przedsiębiorca w ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia, to prawo odstąpienia od zawartej umowy wygaśnie dopiero po upływie roku od upływu podstawowego 14-dniowego terminu.

    Co więcej, nowe przepisy zwalniają konsumenta od obowiązku ponoszenia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.

    4. Kupiłem wadliwy przedmiot – jakie uprawnienia mi przysługują?

    Ustawa o prawach konsumenta przywróciła do obrotu konsumenckiego konstrukcję „wady”, tradycyjnie funkcjonującą w Polsce, znaną i zrozumiałą dla konsumentów. Ważne dla konsumentów jest to, że od 25 grudnia 2014 r. mogą wybrać uprawnienie z jakiego chcą skorzystać w przypadku wadliwości nabytej rzeczy. Przywrócono bowiem możliwość żądania obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy od razu po stwierdzeniu wady, bez konieczności wysunięcia w pierwszym rzędzie żądania naprawy bądź wymiany rzeczy. Regulacje wydłużyły także do 5 lat odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady nieruchomości.

    5. Gwarancja

    Nowe przepisy przywracają stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego do gwarancji konsumenckiej. Zatem, jeśli przedsiębiorca, który udziela gwarancji, nie określi dokładnie jej treści, konsument będzie mógł powołać się na uprawnienia związane z gwarancją przewidziane w Kodeksie cywilnym. Ponadto, do 2 lat zostaje wydłużony okres gwarancji w przypadku, gdy gwarant nie określi tego terminu inaczej. Tak określony termin jest skorelowany z ustawowym terminem odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi.

    Podstawa prawna:
    ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 poz. 827)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE