- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaEtykiety produktów spożywczych - zmiana przepisów!

    Etykiety produktów spożywczych – zmiana przepisów!

    W dniu 13 grudnia weszły w życie przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. W skrócie można powiedzieć, że teraz etykiety produktów spożywczych, jakie są nam oferowane powinny muszą być czytelne, nieusuwalne, zrozumiałe, jak również nie mogą wprowadzać w błąd i pomijać istotnych informacji.

    Jakie informacje muszą być umieszczone na etykietach produktów spożywczych?

    Jak zostało wskazane na początku, obowiązkowe informacje powinny być dobrze zrozumiałe i widoczne, wyraźnie czytelne oraz, w stosownych przypadkach, nieusuwalne. Obowiązkowe jest podanie następujących informacji:

    • nazwa, ale nie wymyślona przez przedsiębiorcę, tylko wskazująca na rodzaj produktu,
    • wykaz składników – łącznie z alergenami oraz dodatkami do żywności,
    • substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji (takie jak orzeszki ziemne, mleko, gorczyca, ryby, zboża zawierające gluten itd.),
    • ilość określonych składników lub kategorii składników,
    • ilość netto żywności,
    • data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia,
    • wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia,
    • nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym lub importera,
    • kraj lub miejsce pochodzenia w przypadku niektórych rodzajów mięsa, mleka lub gdy ich pominięcie może wprowadzać konsumenta w błąd,
    • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione,
    • w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2% objętościowo, rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu,
    • informacja o wartości odżywczej (obowiązkowe udostępnienie tej informacji będzie obowiązywać dopiero od 13 grudnia 2016 r.).

    Przy czym należy zaznaczyć, że obowiązkowe dane dotyczące nazwy, ilości netto i rzeczywistej zawartości objętościowej alkoholu muszą znajdować się w tym samym polu widzenia. Informacje te muszą być podawane w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, a jeżeli to konieczne, w kilku językach.

    Etykiety produktów żywnościowych

    Nowe przepisy między innymi określają minimalny rozmiar czcionki na etykiecie. Zgodnie z nimi, minimalna wielkość czcionki na etykiecie to 1,2 mm, a na bardzo małych opakowaniach – 0,9 mm. Na pierwszym miejscu na etykiecie produktu spożywczego musi znajdować się składnik, którego w produkcie jest najwięcej. Artykuły jednoskładnikowe np. masło, mleko, nie muszą mieć wykazu składników. Etykiety produktów spożywczych muszą również informować o rodzaju składnika powodującego alergię, który musi być wyróżniony np. napisany inną czcionką, kolorem, na innym tle. W przypadku produktów sprzedawanych luzem – informacji o alergenach należy szukać na wywieszce przy produkcie. W przypadku, gdy produkt żywnościowy zawiera składniki, których zazwyczaj nie spodziewamy się w danych produktach, to musi o tym informować napis na opakowaniu znajdujący się obok nazwy. Z uwagi na to, że dla większości konsumentów miejsce pochodzenia produktu ma duże znaczenie dla decyzji zakupowych, to etykieta musi informować skąd pochodzi produkt, w przypadku gdy szata graficzna albo informacje w oznakowaniu mogłyby konsumenta wprowadzić w błąd.

    Ponadto, w przypadku, gdy wody w surowym mięsie i rybach wyglądających jak sztuka mięsa – jest więcej niż 5% masy produktu to konsument będzie musiał być o tym poinformowany. Natomiast w przypadku, gdy do mięsa lub ryby dodane zostało białko zwierzęce, to nazwa produktu, a nie tylko wykaz składników musi o tym informować. Na etykiecie produktu powinna znajdować się również informacja o dacie zamrożenia mięsa i ryb.

    Na koniec należy wskazać, że w przypadku sprzedaży internetowej, właściciel e-sklepu musi przed zakupem poinformować konsumentów o składzie produktu. W tym zakresie, właściciel sklepu internetowego, jak i właściciel sklepu tradycyjnego mają takie same obowiązki. Przepisy zaczęły obowiązywać w dniu 13 grudnia, jednakże na półkach przez pewien okres będzie można znaleźć produkty oznakowane według starych zasad – dotyczy to oczywiście jedynie tych produktów, które zostały wprowadzony na rynek przed tą datą.

    Podstawa prawna:
    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz.U. L 304 z 22.11.2011)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE