- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaKupując przez Internet możesz zwrócić zakupioną rzecz, nawet gdy jest ona pełnowartościowa

    Kupując przez Internet możesz zwrócić zakupioną rzecz, nawet gdy jest ona pełnowartościowa

    Kupując w Internecie zawierasz umowę na odległość

    Nim zajmiemy się kwestią odstąpienia od umowy sprzedaży zawartej przez Internet i kwestią reklamacji wadliwych towarów zakupionych w sklepach internetowych, musimy w skrócie przypomnieć, że kupując w Internecie każdy konsument zawiera tak zwaną umowę na odległość.
    Umowami na odległość są umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

    Odstąpić od umowy możesz w terminie 10 dni

    Ustawodawca przyznał konsumentom prawo odstąpienia od mowy zawartej na odległość w terminie 10 dni liczonych od dnia wydania rzeczy (czyli w praktyce od dnia, w którym dostarczono nam zakupiony towar do domu). Co ważne, składając oświadczenie nie musimy podawać przyczyny odstąpienia, co oznacza, że możemy zwrócić towar pełnowartościowy, niewadliwy, pod warunkiem, że oświadczenie to zostanie co najmniej wysłane przed upływem wskazanego 10dniowego terminu.

    Uwaga – od 25 grudnia zmiana w odstąpieniu od umowy

    25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Wydłuża ona termin, w którym konsument może odstąpić od umowy zawartej na odległość. Dlatego też, jeżeli zrobimy zakupy w sklepie internetowym po 25 grudnia, na odstąpienie od umowy będziemy mieli 14 dni. To co cieszy nas – konsumentów, smuci na ogół przedsiębiorców.

    Żądanie zapłaty odstępnego niedopuszczalne

    By uchronić konsumenta przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców, ustawodawca zastrzegł, że nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

    Co w sytuacji, gdy zakupiona przez Internet rzecz jest wadliwa?

    Gdy zakupimy w sklepie internetowym rzecz, która okaże się wadliwa, możemy ją zareklamować z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Podobnie jak w przypadku „zwykłych” sklepów, również sprzedawcy Internetowi odpowiadają z tytułu niezgodności towaru z umową. Dlatego też, jeżeli zakupiliśmy przez Internet wadliwą rzecz, możemy żądać:

    • doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów;
    • obniżenia ceny albo odstąpienie od umowy, jeżeli kupujący, z przyczyn o których mowa wyżej (naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów), nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

    Podstawa prawna:
    Art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2002.141.1176)
    Art. 6, art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.1225 )
    Art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827 )

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE