Jesteś tutaj:
Prawa konsumenta
26.11.2014 - Edyta Zielińska
Kliknij, aby ocenić:
 
2,35/17

Zakupy przez Internet: czy mogę zwrócić otwarty produkt?

Coraz więcej osób robi zakupy w sklepach internetowych. Jest to zrozumiałe – szczególnie teraz, w okresie przedświątecznym, podczas którego w galeriach zbierają się tłumy ludzi poszukujących prezentów dla najbliższych. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy przesyłką dostarczony zostanie towar, który nie spełnia naszych oczekiwań? Czy rozpakowany towar można zwrócić do e-sklepu?

Czy mogę zwrócić towar kupiony przez Internet?

 

Należy stwierdzić, że który osoby, które kupują przez Internet mają niewątpliwie więcej uprawnień niż klienci sklepów stacjonarnych. Obowiązujące przepisy dają internautom aż 10 dniowy termin na zwrot towaru kupionego w internecie. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Z takiego przywileju nie mogą skorzystać klienci sklepów tradycyjnych. Klient sklepu internetowego nie musi podawać żadnej przyczyny odstąpienia od umowy. Skutkiem skorzystania z tego prawa jest uważanie umowy za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.

 

 

Dodatkowo należy wskazać, że konsument, który zakupił towar w Internecie może go odpakować, otworzyć, przymierzyć itd., a sprzedawca nie może z tego powodu uniemożliwić klientowi zwrotu towaru.

 

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał właśnie decyzję Prezesa UOKiK o postanowieniach regulaminów sklepów internetowych. Sklepom internetowym nie wolno zastrzegać, że odstąpienie od umowy jest możliwe tylko gdy zwracany towar jest nieużywany oraz w oryginalnym i nienaruszonym stanie.

 

Wyrok Sądu dotyczy decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z sierpnia 2012 roku. Postępowanie Urzędu wykazało, że w regulaminie sklepu internetowego Vision Express znalazły się postanowienia niezgodne z prawem i naruszające interesy konsumentów.

 

Zgodnie z zakwestionowanym w tym postępowaniu regulaminem sklepu internetowego, klient mógł zwrócić tylko produkt nieużywany, w oryginalnym i nienaruszonym stanie. („(…) Klient będący konsumentem może zwrócić zakupiony towar w terminie 10 dni od dnia otrzymania towaru bez podania przyczyny. Dotyczy to towarów nieużywanych, w oryginalnym, nienaruszonym stanie.”). Należy jednak zauważyć, że kupując przez Internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu, dlatego też ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Zatem jak już wspomniano, oznacza to, że konsument ma prawo do tego, aby otworzyć opakowanie lub jak np. w tej właśnie sprawie: przymierzyć okulary lub sprawdzić, czy dostarczono soczewki o odpowiedniej mocy. W takiej sytuacji – po otwarciu towaru – konsument nie traci prawa do odstąpienia od umowy.

 

W przedmiotowej sprawie Vision Express ponadto zastrzegało, że klient, który odstępuje od umowy, nie będzie mógł liczyć na zwrot kosztów wysyłki zamówionego towaru. Natomiast zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli konsument zwraca towar, odsyła go przedsiębiorcy na własny koszt. Sprzedawca natomiast niezwłocznie zwraca klientowi kwotę, którą zapłacił za towar oraz za wysłanie przesyłki konsumentowi.

 

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Urzędu potwierdzając zasadność nałożenia na Vision Express kar pieniężnych w łącznej wysokości ponad 360 tys. zł. Wyrok z 17 listopada 2014 r. (XVII AmA 136/13) nie jest prawomocny. Przedsiębiorcy przysługuje apelacja.

 

Podstawa prawna:
art. 10 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2000 nr 22 poz. 271)

Autor/Źródło: Edyta Zielińska

Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Polecana kancelaria prawna
Kancelaria radców prawnych
Kadron
Kancelaria Adwokacka
Informacja o kancelarii pochodzi z Bazy prawników SerwisPrawa.pl
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2017 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.