- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaSąd Apelacyjny podtrzymał karę za nieuczciwe konkursy sms-owe

    Sąd Apelacyjny podtrzymał karę za nieuczciwe konkursy sms-owe

    Jasne i rzetelne informacje o produktach i usługach

    Należy z całą stanowczością podkreślić, że każdy konsument powinien mieć jasne, rzetelne i pełne informacje czy to o produkcie czy usłudze. W przeciwnym wypadku na podstawie wprowadzających w błąd danych może podjąć inną decyzję – np. zdecydować się na oferowaną usługę czego nie uczyniłby, w przypadku gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty.

    Prezes Urzędu stwierdziła wówczas, że spółka Internetq Poland stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe, polegające na wysyłaniu smsów zachęcających do wzięcia udziału w loterii BMW od Orange Druga Edycja. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte już w czerwcu 2011 roku po zawiadomieniu przez miejskiego rzecznika konsumentów w Tychach, ponadto do UOKiK docierało wiele skarg od konsumentów. Urząd przeanalizował regulamin konkursu oraz wzory wiadomości wysyłanych uczestnikom.

    Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziły smsy, które otrzymywali konsumenci, a które informowały o wygraniu samochodu. Z smsów wynikało, że warunkiem przyznania nagrody było odesłanie wiadomości. Np. „Dział Nagród prosi o nadanie potwierdzenia. Dotyczy odbioru nagrody. Proszę wysłać BMW na 7400 (4,88zl). Serdecznie gratulujemy.” Tymczasem, należy wskazać, że odesłanie smsa gwarantowało konsumentowi jedynie udział w losowaniu samochodu.

    Niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, czy wysłaniu listu, podczas gdy w rzeczywistości odbywa się to na zupełnie innych zasadach. Jak słusznie wskazano w uzasadnieniu decyzji Prezes UOKiK – wykładnia językowa zwrotów „Dział Nagród prosi o nadanie potwierdzenia. Dotyczy odbioru nagrody” prowadzi do wniosku, że adresat tych smsów został już laureatem nagrody i konieczne jest jedynie potwierdzenie płatnym sms-em woli jej odebrania. Co więcej, powyższy efekt niewątpliwie wzmacniały stosowane przez spółkę Internetq Polska sformułowania „Gratulacje!” i „Serdecznie gratulujemy!”, które niewątpliwie sugerowały, że konsument już coś osiągnął, skoro składa mu się gratulacje. Spółka wyraźnie informowała, że płatny sms, który ma wysłać konsument, ma pełnić funkcję „nadania potwierdzenia” w sprawie odbioru nagrody, a nie tylko dać szansę udziału w losowaniu tej nagrody.

    Prezes UOKiK stwierdziła, że spółka Internetq Poland naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę ponad 338 tys. zł. Stanowisko to potwierdził to Sąd Apelacyjny w Warszawie, podtrzymując decyzję UOKiK dotyczącą loterii BMW od Orange Druga Edycja. Sąd podtrzymał również karę pieniężną w wysokości 338 572 zł. Wyrok Sądu Apelacyjnego z 7 listopada 2014 r. (VI ACa 187/14) jest prawomocny.

    Podstawa prawna:
    art. 27 ust. ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2007 nr 50 poz. 331)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE