- Reklama -
wtorek, 23 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaŚwiąteczne zakupy w Internecie z nowymi przepisami

    Świąteczne zakupy w Internecie z nowymi przepisami

    Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy? 

    Dodajmy na wstępie, że ustawa z dnia 30 maja 2014 r. – Prawa konsumenta zacznie obowiązywać 25 grudnia 2014 r. W praktyce zdecydowana większość ludzi nie będzie czekała do tego czasu, w końcu to pierwszy dzień bożonarodzeniowych świąt i sklepy będą wówczas zamknięte. Nie przeszkadza to jednak w tym, abyś zapoznał się z obowiązkami sprzedawcy, które zaczną obowiązywać już pod koniec tego roku.

    Obowiązki sprzedawców

    Zgodnie z nowymi przepisami, przed zakupem w sieci każdy konsument musi zostać poinformowany o kilku ważnych elementach transakcji. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

    1. głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
    2. swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;
    3. adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;
    4. adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 3;
    5. łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;
    6. kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;
    7. sposobie i terminie zapłaty;
    8. sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
    9. sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2 do ustawy;
    10. kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą;
    11. obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych kosztów, jeżeli konsument odstąpi od umowy;
    12. braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 omawianej ustawy lub okolicznościach, w których konsument traci prawo odstąpienia od umowy;
    13. obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
    14. istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
    15. kodeksie dobrych praktyk;
    16. czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
    17. minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
    18. wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy;
    19. funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony;
    20. mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;
    21. możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.

    Jak widzisz, obowiązki informacyjne sprzedawców internetowych są dosyć spore – ich niewykonanie względem kupującego stanowić będzie naruszenie prawa począwszy od 25 grudnia 2014 r. 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE