- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawa konsumentaStrajk Lufthansy na lotnisku w Balicach - poznaj swoje prawa

    Strajk Lufthansy na lotnisku w Balicach – poznaj swoje prawa

    Jakie rejsy zostały odwołane?

    Na lotnisku w Balicach odwołano następujące rejsy:
    a) w dniu 20 października:

    • LH 1367 Kraków – Frankfurt
    • LH 1370 Frankfurt – Kraków
    • LH 1623 Kraków – Monachium
    • LH 1626 Monachium – Kraków
    • LH 1368 Frankfurt – Kraków
    • LH 1369 Kraków – Frankfurt
       

    b) w dniu 21 października:

    • LH 1371 Kraków – Frankfurt
    • LH 1364 Frankfurt – Kraków
    • LH 1365 Kraków – Frankfurt
    • LH 1366 Frankfurt – Kraków
    • LH 1367 Kraków – Frankfurt
    • LH 1370 Frankfurt – Kraków
    • LH 1627 Kraków – Monachium
    • LH 1622 Monachium – Kraków
    • LH 1623 Kraków – Monachium
    • LH 1626 Monachium – Kraków

    Jakie prawa przysługują pasażerowi w przypadku odwołanego lotu?

    Przewoźnik lotniczy ma obowiązek otoczyć pasażerów opieką w następujących przypadkach:

    • odwołania lotu,
    • odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera,
    • znacznego opóźnienia lotu.

    W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom:

    • wyżywienie i napoje;
    • dwie rozmowy telefoniczne, faksy, dalekopisy lub e-maile;
    • zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

     

    Tego rodzaju pomoc udzielana jest pasażerowi w zależności od czasu oczekiwania na przykład na alternatywny lot. Należy przy tym zauważyć, że prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy. Co więcej, warto wiedzieć, że prawo do opieki nie przysługuje w przypadku, gdy opóźnienie trwa mniej niż:

    • 2 godziny w przypadku lotów do 1.500 km;
    • 3 godziny w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500;
    • 3 godziny w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1.500 km a 3.500 km;
    • 4 godziny w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości ponad 3.500 km.

    Odszkodowanie za odwołany lot

    Co do zasady, w przypadku odwołania lotu przewoźnik obowiązany jest do wypłaty odszkodowania w następujących wysokościach:

    • 250 € dla lotów o długości do 1.500 km;
    • 400 € dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km;
    • 400 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1.500 km do 3.500 km;
    • 600 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km.

    Kwota odszkodowania może być zmniejszona o 50% w sytuacji, gdy czas przylotu alternatywnego lotu w stosunku do planowanego nie przekracza:

    • dwóch godzin w przypadku lotów o długości do 1.500 km;
    • trzech godzin w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km;
    • trzech godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1.500 km a 3.500 km;
    • czterech godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km.

    UWAGA!
    Prawo do odszkodowania nie przysługuje między innymi w sytuacji, gdy odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Natomiast przez nadzwyczajne okoliczności należy rozumieć na przykład destabilizację polityczną, warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot, zagrożenia bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo, czy też strajki mające wpływ na działalność przewoźnika. W 2012 roku Federalny Trybunał Sprawiedliwości orzekł – potwierdzając powyższe, że strajk uznaje się za tzw. okoliczność nadzwyczajną, tj. taką, której nie można było uniknąć, pomimo podjęcia nadzwyczajnych środków. Wobec tego, w przypadku, gdy odwołanie lotu nastąpiło z powodu strajku pracowników przewoźnika nie będzie Ci przysługiwać odszkodowanie.

    Zwrot ceny biletu

    W sytuacji, gdy dojdzie do odwołania lotu pasażer ma prawo odstąpić od umowy. W tym przypadku przewoźnik jest zobowiązany zwrócić w formie pieniężnej pasażerowi pełen koszt biletu – w terminie 7 dni, po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera oraz zapewnić pasażerowi, gdy jest to odpowiednie, w najwcześniejszym możliwym terminie lot powrotny do pierwotnego miejsca wylotu. Zwrot pełnego kosztu biletu może nastąpić w formie vouchera lub usług, jednakże aby mogło to nastąpić w takiej formie potrzebna jest pisemna zgoda pasażera.


    Podstawa prawna:
    rozporządzenie nr 261/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (Dz. U. UE. L 2004 nr 46 poz. 1)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE