- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoVinted.pl zapłaci ponad 5 mln zł kary

    Vinted.pl zapłaci ponad 5 mln zł kary

    Decyzja Prezesa UOKiK w sprawie Vinted.pl

     

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę VINTED UAB karę w wysokości ponad 5,3 mln złotych. Prezes UOKiK badał zarzuty dotyczące blokowania pieniędzy ze sprzedaży oraz braku jasnej i czytelnej informacji dla konsumentów robiących zakupy za pośrednictwem serwisu Vinted.pl. W decyzji z dnia 10 maja 2022 roku Prezes UOKiK zakwestionował działanie Vinted.pl, polegające na braku informacji o warunkach odblokowania pieniędzy ze sprzedaży w e-portfelu oraz na nieinformowaniu konsumentów o możliwości dokonania zakupu bez ponoszenia opłat za usługę „Ochrona Kupującego”. W efekcie, Prezes UOKiK uznał, że konsumenci mogli podjąć niekorzystne dla siebie decyzje, tracąc czas i pieniądze. Wydana decyzja Prezesa UOKiK w sprawie Vinted.pl nakłada na spółkę VINTED UAB obowiązek zapłaty kary pieniężnej w wysokości 5 360 447 zł oraz poinformowania konsumentów o wydanej decyzji i zakwestionowanych praktykach na platformie Vinted.pl oraz w serwisie Facebook.

     

     

    Niejasne zasady weryfikacji tożsamości użytkownika Vinted.pl

     

    Jednym z zarzutów stawianym Vinted.pl było nienależyte informowanie o obowiązkach związanych z weryfikacją tożsamości, których niedopełnienie skutkowało zablokowaniem środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży rzeczy. O konieczności przesłania skanu dowodu osobistego, prawa jazdy bądź paszportu czy wyciągu z rachunku bankowego, użytkownik dowiadywał się dopiero w  momencie , gdy nastąpiło zablokowanie środków pieniężnych w e-portfelu Vinted.pl. Użytkownicy czuli się oszukani, bowiem stosowna informacja powinna pojawić się już w momencie rejestracji konta. Jak wskazywał Prezes UOKiK, świadomość o konieczności przekazania sensytywnych informacji mogłaby także istotnie wpłynąć na decyzję o sprzedawaniu przedmiotów za pośrednictwem portalu Vinted.pl. Od kwietnia 2022 roku spółka VINTED nie stosuje już kontrowersyjnej praktyki, a platforma Vinted.pl informuje o obowiązkach związanych z weryfikacją tożsamości użytkowników portalu. Informacja o zasadach weryfikacji tożsamości przy wypłacie pieniędzy z Vinted.pl, której adresatem jest konsument, znajduje się w regulaminie, widocznym przy rejestracji w serwisie, a także podawana jest na etapie zakładania e-portfela. Dodatkowo litewska spółka VINTED UAB  zaktualizowała informacje zawarte w Centrum Pomocy oraz rozpoczęła dodatkową akcję informacyjną dotyczącą procedury weryfikacji tożsamości.

     

    Ochrona Kupującego

     

    Drugi z zarzutów dotyczył nieinformowania konsumentów o możliwości dokonania zakupu bez ponoszenia opłat za usługę „Ochrona Kupującego”.

     

    Ochrona Kupującego w Vinted jest usługą, polegającą na zwrocie pieniędzy, jeżeli nabyty przedmiot nie został mu wysłany albo dotarł uszkodzony. Dodatkowo usługa Ochrona Kupującego ma zapewniać bezpieczeństwo płatności. Osoba, która zdecyduje się kliknąć przycisk „Kup teraz” automatycznie staje się zobligowana do zapłaty za usługę Ochrona Konsumenta, uiszczając 2, 90 zł plus 5% ceny. Tymczasem użytkownicy serwisu Vinted.pl mają możliwość przeprowadzenia transakcji bez zapłaty za Ochronę Kupującego, o czym nie są stosownie informowani. 

     

    Należy podkreślić, że decyzja Prezesa UOKIK nie przesądza o tym, że przedsiębiorca musi umożliwić zakup bez dodatkowych opłat, lecz że powinien należycie poinformować, jeżeli taką opłatę przewiduje. Jak wskazał Prezes UOKiK, jeżeli zakup z Ochroną Kupującego byłby jedyną możliwością, wówczas opłata za tę usługę powinna być uwzględniona w prezentowanej cenie produktu, a nie doliczana na ostatnim etapie. Mimo wątpliwości UOKiK, Vinted nie zrezygnowała w toku postępowania z kwestionowanej praktyki, co znalazło wyraz w treści decyzji, w formie nakazu jej zaniechania. 

     

    Zakres decyzji Prezesa UOKiK ws. Vinted.pl

     

     Wymierzona kara finansowa w wysokości  5 360 447 zł obejmuje obie praktyki Vinted.pl. dodatkowo, o wątpliwościach dotyczących żądania od konsumentów skanów dowodu tożsamości Prezes UOKiK   poinformował również Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.            

     

     

     

    Źródło:

    Komunikat prasowy z 13.10,2021 roku, uokik. gov.pl;

    Komunikat prasowy z 10.5.2022 roku, uokik. gov.pl;

    Decyzja nr DOZIK – 8/2022, uokik. gov.pl.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE