- Reklama -
piątek, 19 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOd 1 września 2015 zakaz sprzedaży 'śmieciowego jedzenia' w szkołach

    Od 1 września 2015 zakaz sprzedaży 'śmieciowego jedzenia’ w szkołach

    Cel ustawy

    Ustawodawca wprowadzając zakaz sprzedaży ,,śmieciowego jedzenia”, w postaci m.in. chipsów, batonów i słodkich napojów miał zamiar wywołać zmiany w nawykach żywieniowych dzieci, poprzez promowanie zdrowej żywności oraz redukcję liczby zachorować na przewlekłe choroby dietozależne.

    Co będzie zakazane?

    Od 1 września 2015 r., będzie zakazana sprzedaż i reklama ,,śmieciowego jedzenia” w szkołach i przedszkolach. W ustawie zostały określone wartości odżywcze jakie muszą zawierać produkty, które są sprzedawane w szkolnych sklepikach. Ponadto ustawa zawiera normy określające dozwoloną ilość cukru, soli oraz barwników przypadającą na 100 g oferowanych produktów. Produkty, które przekroczą dozwoloną ilość szkodliwych składników nie będą mogły znaleźć się w ofercie szkolnych sklepików. Do zakazanych produktów należy zaliczyć np. chipsy, batony, niektóre ciastka, napoje, napoje energetyzujące, jedzenie instant i typu fast-food.

    Co będzie dozwolone?

    W świetle ustawy minister zdrowia za pomocą rozporządzenia wskaże, które z produktów będzie można sprzedawać w szkolnych sklepikach oraz podawać w szkolnych stołówkach. Ustalając listę dozwolonych produktów, minister będzie zobligowany brać pod uwagę normy żywieniowe oraz wartości odżywcze i wpływ na zdrowie żywności.

    Zasięg ustawy

    Zakazy ujęte w ustawie będą obejmowały swym zasięgiem wszystkie rodzaje szkół. Od szkół podstawowych, poprzez gimnazja do szkół ponadgimnazjalnych. Zakazy nie będą odnosić się do szkół dla dorosłych. Regulacja będzie obowiązywała w przedszkolach i w tzw. innych formach wychowania przedszkolnego ( punkty przedszkolne, kluby przedszkolaka).

    Własna lista dozwolonych produktów spożywczych

    W przypadku bardziej rygorystycznych wymagań rodziców odnośnie żywienia dzieci niż wskazane w rozporządzeniu ministra zdrowia, przepisy ustawy zakładają szczególną kompetencje dyrektora szkoły lub przedszkola do stworzenia wspólnie z radą rodziców własnej listy produktów spożywczych dozwolonych do sprzedaży i spożycia w określonej szkole lub przedszkolu.

    Sankcja

    Ustawa zakłada możliwość nałożenia kary pieniężnej przez inspekcję sanitarną w stosunku do ajenta prowadzącego sklepik/stołówkę w szkole lub przedszkolu. Jeśli inspekcja podczas kontroli udowodni, że ajent sprzedawał zakazane produkty. Kara pieniężna będzie wynosić od tysiąca do pięciu tysięcy złotych. Dodatkowo w przypadku nie zastosowania się do przepisów ustawy dyrektor szkoły/przedszkola będzie miał możliwość rozwiązania umowy z ajentem natychmiast bez zachowania terminu wypowiedzenia.

    Podstawa prawna:
    Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2015 poz. 35);
    Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE