- Reklama -
wtorek, 23 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOd wczoraj obowiązują nowe regulacje w sprawie dowodów osobistych!

    Od wczoraj obowiązują nowe regulacje w sprawie dowodów osobistych!

    Nowe dowody osobiste kolejnym krokiem w realizacji obietnicy e-państwa

    Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych zastępuje dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Niektórzy wskazują, że wejście w życie nowej ustawy stanowi wielką rewolucję w relacjach między państwem a obywatelem. Podstawową różnicą, jaką zaobserwujemy, będzie zniesiony wymóg zamieszczania w dowodach osobistych adresu zameldowania, co stanowi konsekwencję zniesienia obowiązku meldunkowego.

    Jakie informacje znajdziemy w nowym dowodzie osobistym?

    W dowodzie osobistym zamieszczone zostaną:

    dane dotyczące osoby:

    • nazwisko,
    • imię (imiona),
    • nazwisko rodowe,
    • imiona rodziców,
    • datę i miejsce urodzenia,
    • płeć,
    • wizerunek twarzy,
    • numer PESEL,
    • obywatelstwo;

    dane dotyczące dowodu osobistego:

    • serię i numer dowodu osobistego,
    • datę wydania,
    • datę ważności,
    • oznaczenie organu wydającego dowód osobisty.

    Nowy dowód – nowa fotografia

    Zmieni się także sposób odzwierciedlania podobizny posiadacza na dowodzie osobistym. Według nowych przepisów zdjęcie do dowodu będzie takie jak do paszportu. Nowa ustawa nakazuje bowiem by do wniosku o wydanie dowodu osobistego dołączać aktualną fotografię odzwierciedlającą, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego przedstawiający ją bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej. W uzasadnionych przypadkach organ gminy może także wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.

    Co do zasady więc, do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami – o ile nie występują przesłanki, o których mowa wyżej. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

    Fotografia dołączana do wniosku składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek. Z kolei do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB.

    Uwaga!
    Jeśli chcesz szybko i poprawnie przygotować Wniosek o wydanie dowodu osobistego
    przejdź do formularza »

    Wniosek o wydanie dowodu można złożyć w organie dowolnej gminy, tak w formie pisemnej, jak i w formie dokumentu elektronicznego

    Konsekwencją zniesienia obowiązku meldunkowego oraz konieczności umieszczania w dowodzie osobistym informacji odnośnie miejsca zameldowania, wniosek o wydanie dokumentu można od teraz składać w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składać można zarówno w formie pisemnej, jak i w formie dokumentu elektronicznego.

    Wniosek o wydanie dowodu osobistego zawiera:

    • numer PESEL;
    • nazwisko i imię (imiona);
    • nazwisko rodowe;
    • imię ojca;
    • imię i nazwisko rodowe matki;
    • datę i miejsce urodzenia;
    • płeć;
    • obywatelstwo;
    • powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego;
    • adres do korespondencji, opcjonalnie adres poczty elektronicznej lub numer telefonu;
    • własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy, a w przypadku wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego – podpis uwierzytelniony w sposób określony w art. 20a ust 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
    • pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych lub zatajenie danych.

    Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

    Zgłoszenie utraty lub zniszczenia dowodu osobistego może nastąpić w organie dowolnej gminy

    W świetle nowych przepisów, posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenia można dokonać także w formie dokumentu elektronicznego w organie gminy, który wydał dowód osobisty. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.

    Stare dowody nadal aktualne

    Wejście w życie nowych przepisów nie oznacza, że dowody, którymi teraz się posługujemy, mają zostać natychmiast wymienione. Otóż dowody osobiste wydane przed dniem 1 marca 2015 roku zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.

    Wzór „nowego” dowodu osobistego

    Źródło: Załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r.

    Podstawa prawna:
    Art. 12, art. 24, art. 28, art. 29, art. 48, art. 88, art. 92, art. 93 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.2010.167.1131)
    § 7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.2015.212)
    Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.2015.212)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE