- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSerwis odmawia naprawy z uwagi na uszkodzenie mechaniczne - co można zrobić?

    Serwis odmawia naprawy z uwagi na uszkodzenie mechaniczne – co można zrobić?

    Niestety bardzo często zdarza się, że serwis odmawia uwzględnienia złożonej reklamacji z uwagi na tzw. uszkodzenie mechaniczne, które wyłącza odpowiedzialność z tytułu gwarancji. Co można zrobić w takiej sytuacji?

    Pomoc Miejskiego Rzecznika Konsumentów

    Pierwszym możliwym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Jego pomoc jest całkowicie bezpłatna. Po interwencji Miejskiego Rzecznika Konsumentów – sklep nie będzie miał już odwagi, aby odrzucić reklamację dosłownie jednym stwierdzeniem: „(…) z uwagi na uszkodzenie mechaniczne”, a wręcz przeciwnie z pewnością uzasadni swoje stanowisko w obszerny i rzetelny sposób. Aby uzyskać pomoc Miejskiego Rzecznika Konsumentów, należy udać się do biura Rzecznika, wysłać pismo pocztą lub za pomocą poczty elektronicznej. W swoim piśmie należy opisać stan faktyczny sprawy, czyli gdzie sprzęt został zakupiony, kiedy ujawniła się wada i na czym ona polega, jakie kroki już zostały podjęte i w jaki sposób została załatwiona sprawa. W piśmie należy zamieścić również wniosek o zajęcia się sprawą przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Do pisma należy dołączyć wszelkie dokumenty, takie jak np. wydruki korespondencji e-mailowej ze sprzedawcą. W sytuacji, gdy sprzedawca nie zgodzi się z argumentami przedstawionymi przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów i roszczenie nie zostanie uwzględnione, to wówczas będzie można dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

    Rozpatrzenie sprawy przez sąd konsumencki

    Drugim rozwiązaniem, z jakiego można skorzystać w takiej sytuacji jest możliwość załatwienia sprawy na drodze polubownej. W tym celu należy złożyć wniosek o rozpatrzenie sprawy przez sąd konsumencki. Sądy konsumenckie prowadzone są przez wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowe.

    UWAGA! Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia postępowania przed sądem konsumenckim jest wyrażenie zgody przez sprzedawcę na prowadzenie takiej formy postępowania.

    Niewątpliwą zaletą postępowania polubownego jest to, iż można do niego wnosić wszystkie sprawy – bez znacznie tutaj jest wartość przedmiotu sporu, a dodatkowo koszt takiego postępowania jest niewielki.

    Dwa powyżej zaproponowane rozwiązania są najszybszym i niewątpliwie najtańszym sposobem zakończenia takiej sprawy. Niestety jednak – często rozwiązania te nie przynoszą również pożądanych efektów. Wówczas pozostaje droga sądowa, czyli wytoczenie powództwa przeciwko sprzedawcy przed sądem powszechnym. Minusem tego ostatniego rozwiązania są zarówno koszty jak i czas. Co do kosztów, najpierw trzeba ponieść opłatę od pozwu w wysokości 5% wartości przedmiotu sporu, do tego doliczyć należy także ewentualne koszty opinii biegłego sądowego. Rozważając kwestie związane z wytoczeniem powództwa, należy również wziąć pod uwagę, że zgodnie z art. 98 kodeksu postępowania cywilnego zasadą jest, że koszty postępowania ponosi strona przegrana. Jeśli z uwagi na niskie dochody, zły stan zdrowia itd. – nie jesteś w stanie ponieść kosztów sądowych (np. opłaty od pozwu), to możesz złożyć wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych. Pamiętaj jednak, że jeśli sąd Cię zwolni od kosztów sądowych, to w przypadku przegranej i tak będziesz musiał ponieść koszty ewentualnego zastępstwa przez profesjonalnego pełnomocnika strony przeciwnej, czyli koszty adwokata lub radcy prawnego.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE