- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCo zrobić jeśli mój lekarz rodzinny nie podpisał umowy z NFZ?

    Co zrobić jeśli mój lekarz rodzinny nie podpisał umowy z NFZ?

    Według informacji podanych przez Rzecznika Praw Pacjenta, jedynie w czterech województwach, tj. w województwie kujawsko – pomorskim, świętokrzyskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim – wszystkie przychodnie podpisały umowy z NFZ. Jeśli chodzi o pozostałe województwa, to klikając poniżej na nazwę województwa, możesz sprawdzić, czy przychodnia do której jesteś „zapisany” podpisała umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia:

    Powyżej można sprawdzić przychodnie, które podpisały umowę z NFZ. Natomiast, jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój lekarz podpisał na 2015 rok umowę na udzielanie bezpłatnych świadczeń zdrowotnych – możesz dzwonić na bezpłatną, całodobową infolinię NFZ pod numer telefonu:

    • Dolnośląski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 804 001
    • Lubelski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 804 003
    • Lubuski Wojewódzki Oddział NFZ – (68) 328 77 77
    • Łódzki Wojewódzki Oddział NFZ – (42) 275 40 30
    • Mazowiecki Wojewódzki Oddział NFZ – (22) 456 74 01
    • Małopolski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 007 797
    • Opolski Wojewódzki Oddział NFZ – (77) 549 53 10
    • Podkarpacki Wojewódzki Oddział NFZ – 800 804 009
    • Podlaski Wojewódzki Oddział NFZ – (85) 745 95 00
    • Pomorski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 007 796
    • Śląski Wojewódzki Oddział NFZ – (32) 750 66 05
    • Warmińsko – Mazurski Wojewódzki Oddział NFZ – 800 133 773
       

    Jeśli okazało się, że Twój lekarz rodzinny nie podpisał umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizację świadczeń opieki zdrowotnej i od stycznia nie udziela bezpłatnie pomocy medycznej, to w razie potrzeby możesz zgłosić się do:

    • innego lekarza POZ,
    • punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
    • szpitalnej izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego (SOR).
       

    Zmiana lekarza rodzinnego

    Co do skorzystania z pomocy innego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, należy wskazać, że masz prawo do tego, aby w ciągu roku trzykrotnie bezpłatnie zmienić lekarza POZ. Lekarza rodzinnego możesz zmienić na przykład wtedy, gdy:

    • zmieniasz miejsce zamieszkania,
    • Twój dotychczasowy lekarz POZ nie zawarł umowy z NFZ lub ją stracił,
    • nie jesteś zadowolony z jakości świadczonej opieki medycznej.
       

    Aby zmienić lekarza, trzeba:

    • wypełnić druk deklaracji dostępny w rejestracji,
    • złożyć wypełniony druk w rejestracji wybranej przychodni lub praktyki lekarskiej.

    Natomiast jeśli będziesz mieć problem z otrzymaniem pomocy medycznej w placówkach, które podpisały kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, możesz zgłosić się do Rzecznika Praw Pacjenta dzwoniąc na bezpłatną ogólnopolską infolinię 800 190 590 (infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 21:00).

    Podstawa prawna:
    Ustawa dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 nr 210 poz. 2135)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE