- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoAudycje dla dzieci bez reklam tzw. niezdrowej żywności!

    Audycje dla dzieci bez reklam tzw. niezdrowej żywności!

    Ochrona małoletnich przed niezdrową żywnością

    ITI Neovision, Telewizja Polsat Telewizja Polska, Telewizja Puls, TVN, VIMN Poland oraz The Walt Disney Company (Polska) – to właśnie te stacje podpisały deklarację, której celem jest zapewnienie ochrony małoletnich, poprzez określenie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie dzieci jest niewskazana. Wskazane powyżej podmioty zobowiązały się do tego, że już od nowego roku audycjom kierowanym do dzieci w wieku do 12 lat nie będą towarzyszyły reklamy artykułów spożywczych i napojów, które nie spełniają Kryteriów żywieniowych zawartych w dokumencie opracowanym na zlecenie Polskiej Federacji Producentów Żywności i zaakceptowanym przez Ministerstwo Zdrowia, który stanowi załącznik do Porozumienia nadawców.

    W załączniku do podpisanego porozumienia wskazano między innymi kategorie produktów, które nie zostały ujęte w Kryteriach żywieniowych, bowiem ich reklama przy audycjach dla dzieci nie będzie dozwolona. Należą do nich: cukier i produkty na bazie cukru obejmujące czekoladę i wyroby czekoladowe, dżem lub marmoladę, nieczekoladowe słodycze i inne produkty cukrowe, napoje bezalkoholowe, a także chipsy ziemniaczane i przekąski na bazie ziemniaków oraz produkty z ciasta. W porozumieniu nadawcy zobowiązali się, że audycjom dla dzieci nie będą towarzyszyły reklamy tych produktów. Należy nadmienić, że już od początku grudnia nadawcy wymagają od reklamodawców złożenia pisemnego oświadczenia o zgodności reklamowanego produktu lub wskazania sponsorskiego z Kryteriami żywieniowymi.

    Rola Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w zakresie ochrony dzieci przed niezdrową żywnością

    Jednym z zadań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji jest inicjowanie i wspieranie samoregulacji w zakresie dostarczania usług medialnych. Omawiane porozumienie nadawców jest odpowiedzią na podnoszoną wielokrotnie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji potrzebę zapewnienia skutecznej, szczególnej ochrony dzieci przed szkodliwymi dla nich treściami przekazów handlowych mogącymi negatywnie wpływać na ich prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój. Działania samoregulacyjne nadawców uwzględniły zalecenia zawarte w przepisach ustawy o radiofonii i telewizji.

    Należy nadmienić, że zawarte przed nadawców telewizyjnych porozumienie jest dobrowolne. Nadawcy zobowiązali się również między innymi do wyznaczenia przedstawicieli upoważnionych do wykonywania zawartego porozumienia. Co więcej, w sytuacji gdyby zaszła konieczność zweryfikowania zgodności reklamowanych produktów z Kryteriami żywieniowymi, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji będzie zwracała się do Ministerstwa Zdrowia.

    Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na dotychczasowych zasadach będzie w dalszym ciągu prowadziła monitoringi wynikające z ustawowego obowiązku kontroli nadawców z realizowania przepisów zawartych w art. 16b ust. 3a ustawy o radiofonii i telewizji. Zgodnie z tym przepisem, audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność, w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana. Według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji konieczna jest zmiana brzmienia ustawowej delegacji doprecyzowująca, że chodzi o całkowity zakaz emisji tzw. niezdrowej żywności przed audycjami dla dzieci oraz po ich zakończeniu. KRRiT wskazuje także na konieczność wydania rozporządzenia przez Ministra Zdrowia w sprawie sposobu kwalifikacji artykułów spożywczych lub napojów, zważywszy na obecność w nich składników, których nadmierna ilość w codziennej diecie jest niewskazana oraz aktualny stan wiedzy w dziedzinie żywienia i dietetyki. Na koniec należy wskazać, że w złożonym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów projekcie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji znalazły się obie propozycje zmian.

    Podstawa prawna:
    art. 16b ust. 3a ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. 1993 nr 7 poz. 34)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE