- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoWygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę

    Wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę

    Niestety, decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata. Po upływie tego terminu inwestor traci uprawnienia jakie otrzymał w przedmiotowym pozwoleniu.

    Decyzja o wygaśnięciu decyzji o pozwoleniu na budowę

    Sprawa w przedmiocie wygaszenia decyzji o pozwoleniu na budowę jest załatwiana w formie decyzji administracyjnej przez organ administracji architektoniczno-budowlanej. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, mającego na celu dokonanie ustaleń co do tego, czy zaistniały w ogóle przesłanki do stwierdzenia tego, że pozwolenie na budowę w danym przypadku wygasło. Każde postępowanie wyjaśniające w takim przypadku musi zostać zakończone rozstrzygnięciem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej.

    Kiedy organ może wydać decyzję o wygaśnięciu decyzji o pozwoleniu na budowę?

    Jak zostało wskazane, w myśl przepisu art. 37 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane, decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa z mocy prawa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata. Można zatem stwierdzić, że upływ tego terminu jest jednoznaczny z przedawnieniem możliwości korzystania z uprawnienia jakie zostało przyznane w drodze ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę. Z punktu widzenia inwestora, warto również wiedzieć, że brzmienie omawianego przepisu nie pozwala na wyprowadzenie poglądu o dopuszczalności wartościowania okoliczności powodujących nierozpoczęcie robót budowlanych lub ich przerwanie. W szczególności regulacja ta nie uprawnia organów do uzależniania stwierdzenia wygaśnięcia pozwolenia budowlanego od tego, czy przerwa była przez stronę zawiniona czy też nie. Co do zasady zatem obojętne jest, z jakich przyczyn ona wystąpiła. Wyjątkiem powodującym wstrzymanie biegu terminu z art. 37 ust. 1 p.b. jest tylko taka sytuacja, w której rozpoczęcie procesu budowlanego lub jego kontynuowanie będzie nosiło cechy działania bezprawnego (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 12 maja 2009 r., sygn. akt II SA/Bk 13/09).

    Zważywszy na fakt, że wydanie decyzji o wygaśnięciu decyzji o pozwoleniu na budowę wywołuje dla inwestora daleko idące skutki, to okoliczności faktyczne prowadzące do stwierdzenia wygaśnięcia tego pozwolenia nie mogą być domniemane. Należy podkreślić, że wszelkie okoliczności na podstawie których organ wydaje decyzję o wygaśnięciu pozwolenia na budowę powinny być w sposób oczywisty wykazane przez organ. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 marca 2007 r. (sygn. akt II OSK 457/06), czasu przerwy w budowie nie można domniemywać. Należy także podkreślić, że decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa wówczas, gdy budowa niewątpliwie została przerwana na określony czas. Czasu przerwy w budowie nie można domniemywać. Warunkiem do stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę jest upływ czasu między poszczególnymi działaniami podejmowanymi przez inwestora w toku procesu budowlanego, których odzwierciedlenie następuje poprzez wpisy w dzienniku budowy. W dzienniku wskazuje się czynności i daty ich podjęcia (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 maja 2010 r.). Niewątpliwie zatem, podstawowym dokumentem, jaki będzie stanowić dowód realizacji a także okresu trwania inwestycji będzie dziennik budowy. To właśnie w tym dokumencie zawarte są takie informacje, jak data rozpoczęcia inwestycji, poszczególne jej etapy itd.

    Podstawa prawna:
    Art. 37 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. 1994 nr 89 poz. 414)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE