- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoJedzie pociąg z daleka, czyli co zrobić z przypadku opóźnienia PKP

    Jedzie pociąg z daleka, czyli co zrobić z przypadku opóźnienia PKP

    Za krótkie spóźnienie nic nie dostaniesz

    Jeśli Twój pociąg się spóźnia, masz pełne prawo ubiegać się o stosowną rekompensatę. Niestety nie dotyczy to krótkich opóźnień np. 10 minutowych – w takim przypadku nic nie możesz zrobić (choć czasami możesz liczyć na herbatę lub kawę od PKP – czy ciepłą to już inna sprawa). W praktyce PKP odnotowuje jednak kilkugodzinne opóźnienia, zwłaszcza gdy spadnie śnieg lub pojawi się duży mróz – wtedy możesz walczyć o stosowną rekompensatę.

    Zwrot biletu i pieniędzy

    Rekompensata taka obejmuje zwrot części pieniędzy za wykupiony bilet. Przysługuje nam ona jednak tylko wtedy, gdy pociąg będzie miał co najmniej 60 minutowe opóźnienie – jeśli będzie ono krótsze, PKP nie zwróci nam ceny biletu. W praktyce opóźnienie 59 minutowe uniemożliwi nam zatem skuteczne dochodzenie powyższego roszczenia względem Polskich Kolei Państwowych. Z drugiej strony wysokość rekompensaty jest uzależniona także od czasu nieterminowego przyjazdu naszego pociągu. Jeżeli bowiem spóźnił się on od 60 do 119 minut, rekompensata wyniesie 25% ceny biletu. Jeżeli opóźnienie będzie większe, tzn. od 120 minut wzwyż, rekompensata obejmie 50% ceny biletu. Powyższe stawki nie są jednak wysokie, mając na względzie przede wszystkim brak komfortu podróżnych w okresie zimowym –taki jest jednak cennik PKP. Istnieje jednak pewien sposób na odzyskanie całości pieniędzy przeznaczonych na zakup biletu podróżnego.

    Jeżeli bowiem opóźnienie pokrzyżowało nasze plany i nie chcemy już korzystać z transportu kolejowego, możemy zwrócić bilet w całości, domagając się przy tym zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy – niezależnie do tego, ile czasu wyniosło spóźnienie. Taka sytuacja będzie miała przede wszystkim miejsce wtedy, gdy spieszymy się na ważne spotkanie, na odlot samolotu czy do miejsca pracy. W praktyce nie ma jednak przepisów charakteryzujących zdarzenie, które pozwala nam na zwrot niewykorzystanego biletu – wystarczy zatem, że pociąg spóźni się choćby 15 minut, a my możemy domagać się zwrotu pieniędzy.

    Potrzebny Ci będzie konduktor

    Aby uzyskać rekompensatę lub zwrot pieniędzy za bilet, konieczne jest oczywiście posiadanie tego biletu. Musi on jednak zostać „wyposażony” w notatkę konduktora, kierownika spóźnionego pociągu lub pracownika w kasie dotyczącą faktu nieterminowego przyjazdu. W przypadku rekompensaty ważne jest także podanie czasu opóźnienia – od jego wymiaru zależy bowiem wysokość zwracanej kwoty. Do tak podpisanego biletu musimy dołączyć wniosek z wyraźnym zaznaczeniem naszego żądania. Następnie pismo składamy w oddziale PKP osobiście lub za pośrednictwem listu poleconego. Adresy placówek możemy odnaleźć na stronie internetowej PKP. W praktyce wystarczające jest także złożenie pisma w okienku kasowym lub punkcie obsługi klienta na dworcu. Jak widzisz – bez konduktora się nie obejdzie.

    Z powyższego wynika, że za opóźnienie przyjazdu pociągu PKP odpowiada. Z drugiej strony jest to mała odpowiedzialność – pasażerowie uzyskują tylko część wpłaconych pieniędzy, czasami całą kwotę, w zamian za długie wyczekiwanie, a nierzadko rezygnację z podróży. PKP nie wypłaca odszkodowań za nieterminowe przyjazdy składów, w związku z tym pasażerowie nie mogą liczyć na dodatkowe pieniądze w tej kwestii.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE