- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoEnergooszczędna jazda - czyli 'nowy' 1 egzamin na prawo jazdy od 1...

    Energooszczędna jazda – czyli 'nowy’ 1 egzamin na prawo jazdy od 1 stycznia 2015 roku

    „Nowości egzaminacyjne” od 1 stycznia 2015 roku

    Tym razem, od 1 stycznia 2015 roku podczas egzaminów państwowych będzie się kładło nacisk na energooszczędną jazdę, co wiąże się z odpowiednią zmianą biegów. Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E)polega na tym, że w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h. W zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego. Pokłosiem idei energooszczędnej jazdy jest wprowadzenie, jako zadania egzaminacyjnego, wymogu korzystania z momentu obrotowego silnika podczas hamowania a więc stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy to wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

    Dla kogo egzamin na starych zasadach?

    W stosunku do osób, które przed dniem wejścia w życie zmian (to jest przed 1 stycznia 2015 roku) ukończyły szkolenie podstawowe i uzyskały pozytywny wynik części teoretycznej egzaminu państwowego, część praktyczną egzaminu państwowego przeprowadza się na dotychczasowych zasadach.

    Zadania egzaminacyjne stosowane na egzaminie państwowym w zakresie prawa jazdy kategorii B

    Na końcu przedstawimy pokrótce zadania egzaminacyjne, na które musi być przygotowany każdy, kto przystępuje do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B.

    Poza wyżej wymienionymi obowiązkami zmiany biegów czy korzystania z momentu obrotowego silnika podczas hamowania, dla przyszłych kierowców przygotowano cały szereg innych zadań egzaminacyjnych:

    • Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy;
    • Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu;
    • Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu;
    • Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego;
    • Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości;
    • Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości;
    • Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu;
    • Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe);
    • Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych;
    • Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną;
    • Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy;
    • Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd) – dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania;
    • Przejazd przez przejścia dla pieszych;
    • Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania:
    1. prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
    2. skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
    3. równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
    • W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania;
    • Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej:
    1. możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
    2. zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
    3. miejsce do zawracania wyznacza egzaminator;
    • Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe – dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania oraz miast z komunikacją tramwajową;
    • Przejazd obok przystanku tramwajowego (dotyczy miast z komunikacją tramwajową) i autobusowego ;
    • Wykonanie manewru wyprzedzania;
    • Wykonanie manewru omijania;
    • Wykonanie manewru wymijania;
    • Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu;
    • Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo;
    • Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu;
    • Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania);
    • Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – nieobowiązkowe w zakresie prawa jazdy kategorii B.

    Minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym

    Minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym podczas egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B wynosi 40 minut. Jednakże egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.

    Podstawa prawna:
    § 23 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. poz. 995 oraz z 2013 r. poz. 319)
    Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. poz. 995 oraz z 2013 r. poz. 319)
    §1, §2, §3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 9 maja 2014 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. z dnia 9 maja 2014 r.)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE