- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoUwaga, to już pewne! Od stycznia zmiany w dowodach osobistych

    Uwaga, to już pewne! Od stycznia zmiany w dowodach osobistych

    Dowody wydane przed dniem 1 stycznia 2015 roku nadal ważne!

    Istotne dla nas wszystkich jest to, że mimo wejścia w życie nowych przepisów, dowody osobiste wydane przed dniem 1 stycznia 2015 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.

    Jakie dane znajdą się w nowych dowodach osobistych

    Nowa ustawa precyzyjnie reguluje zakres danych zawartych w dowodzie osobistym. W dowodzie osobistym zamieszcza się takie dane dotyczące osoby, jak:

    • nazwisko,
    • imię (imiona),
    • nazwisko rodowe,
    • imiona rodziców,
    • datę i miejsce urodzenia,
    • płeć,
    • wizerunek twarzy,
    • numer PESEL,
    • obywatelstwo.

    Jak wynika z powyższego z naszych dowodów osobistych znikają takie informacje, jak kolor oczu, wzrost czy adres zameldowania.
    W nowym dowodzie osobistym zamieszcza się także dane dotyczące samego dowodu osobistego, takie jak:

    • serię i numer dowodu osobistego,
    • datę wydania,
    • datę ważności,
    • oznaczenie organu wydającego dowód osobisty.

    Jak długo ważny będzie nowy dowód

    Dowód osobisty, wydawany dla osoby, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania. Natomiast dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania.

    Dowody osobiste wydawane będą nieodpłatnie!

    Zgodnie z treścią art. 23 nowej ustawy, od 1 stycznia 2015 roku dowody osobiste wydawane będą nieodpłatnie.

    Wydanie dowodu osobistego następuje na wniosek, złożony w organie dowolnej gminy na terytorium RP

    Elementem koniecznym do tego by został nam wydany dowód osobisty jest złożenie wniosku. Co ważne, wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej! Będzie można złożyć go w formie pisemnej albo w formie dokumentu elektronicznego. Ponadto osoba zobowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin i co ważne, może ona złożyć ten wniosek osobiście, a nie przez rodzica, opiekuna prawnego czy kuratora.

    Elementy wniosku o wydanie dowodu osobistego

    Wniosek o wydanie dowodu osobistego zawiera:

    • numer PESEL;
    • nazwisko i imię (imiona);
    • nazwisko rodowe;
    • imię ojca;
    • imię i nazwisko rodowe matki;
    • datę i miejsce urodzenia;
    • płeć;
    • obywatelstwo;
    • powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego;
    • adres do korespondencji, opcjonalnie adres poczty elektronicznej lub numer telefonu;
    • własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy, a w przypadku wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego – podpis uwierzytelniony poprzez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu, w sposób określony w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
    • pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych lub zatajenie danych.

    Fotografia załącznikiem do wniosku

    Do wniosku o wydanie dowodu osobistego dołącza się aktualną fotografię odzwierciedlającą, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego przedstawiający ją bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku. Z kolei osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

    W uzasadnionych przypadkach organ gminy może też wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.

    Odbiór dowodu osobistego

    Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

    Formularz odbioru dowodu osobistego

    Odbiór dowodu osobistego potwierdza się na formularzu odbioru dowodu osobistego, który zawiera:

    • oznaczenie organu wydającego dowód osobisty;
    • numer wniosku o wydanie dowodu osobistego;
    • serię i numer dowodu osobistego;
    • numer PESEL osoby, której wydano dowód osobisty;
    • nazwisko i imię (imiona) osoby, której wydano dowód osobisty;
    • nazwisko i imię (imiona) wnioskodawcy;
    • datę odbioru dowodu osobistego;
    • własnoręczny czytelny podpis osoby, której wydano dowód osobisty;
    • własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy.

    Podstawa prawna:
    Art. 7, art. 12, art., 23, art. 24, art. 25, art. 28, art. 29, art. 30, art. 31, art. 88, art. 92 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.2010.167.1131).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE