- Reklama -
czwartek, 18 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPoradnik konsumenta - Cena cenie nierówna, czyli kiedy musimy zapłacić cenę wyższą,...

    Poradnik konsumenta – Cena cenie nierówna, czyli kiedy musimy zapłacić cenę wyższą, a kiedy niższą

    Czym jest cena

    Cena to nic innego jak pewna wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy –sprzedawcy za kupowany towar.

    Obowiązek oznaczania ceną towaru

    Niekwestionowanym obowiązkiem każdego sprzedawcy jest to, aby opatrywał towary ceną. Niekoniecznie oznacza to wymóg, by każdy produkt był metkowany. W hipermarketach, często na towarach nie mamy nabitej ceny, ale kod kreskowy i tzw. fiszkę z ceną umieszczoną w listwie zaraz pod produktem. Kod kreskowy niewątpliwie pełni funkcję ceny, gdyż umożliwia jej odczytanie przy pomocy specjalnych czytników umieszczanych prawie w każdej z alejek hipermarketu.

    Jak wynika z przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, w miejscu sprzedaży detalicznej uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W przypadku obniżki ceny uwidacznia się także informację o przyczynie wprowadzenia obniżki.

    Co musi znajdować się na wywieszce pod produktem

    Na wywieszce musi znajdować się przede wszystkim nazwa produktu oraz jego cena czy jednostki miar, do których powyższa cena się odnosi. Jeżeli produkty są podobne, na wywieszkach umieszcza się ponadto nazwę producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację ceny z towarem. Co ważne, na wywieszkach podaje się ceny aktualne w momencie oferowania towarów.

    Cena sugerowana a cena sprzedawcy

    Konsumentom często trudno jest odróżnić cenę sugerowaną od ceny sprzedawcy. Jest to o tyle znaczące, że bardzo często klienci patrzą tylko i wyłącznie na cenę sugerowana, pomijając tę, wystawioną przez sprzedawcę. Problem zaczyna się przy kasie, gdy na rachunku pojawia się cena wyższa od tej, wybitej na produkcie. Czy w takim wypadku klient może domagać zwrotu nadpłaty? Otóż nie. Cena sugerowana, jak sama nazwa wskazuje, nie jest ceną ostateczną. Jest to cena, którą proponuje producent, ale sklep nie musi jej stosować. Stąd sprzedawcy mogą sprzedawać dany towar zarówno po cenie wyższej, jak i niższej od sugerowanej. Natomiast obowiązkiem sprzedawcy, jak wcześniej wskazano, jest oznaczenie towaru ceną. Dlatego też, jeżeli klient bierze produkt z półki, np. jogurt, opatrzony ceną sugerowaną niższą od tej, którą wystawił sprzedawca, musi zapłacić cenę ustaloną przez sprzedawcę. Dlatego, wracając do przykładu jogurtu, gdy cena sugerowana wynosiła 0,99 zł, a cena sprzedawcy 1,59 zł, konsument musi zapłacić cenę wyższą, czyli cenę ustaloną przez sprzedawcę. I nie może udać się do Punktu Obsługi Klienta sklepu z żądaniem zwrotu nadpłaty, gdyż nadpłaty de facto nie ma.

    Rozbieżności w cenie na korzyść klienta

    Może zdarzyć się tez tak, że z jakichś względów dany towar będzie opatrzony dwiema cenami – jedną wyższą, a drugą niższą. Oczywiście w kasie klientowi zostanie naliczona cena wyższa. Co wtedy? Czy może on domagać się zwrotu nadpłaty wskazując, że pod produktem była też druga cena – niższa – i to ją klient chciał zapłacić? Z pomocą przychodzi tutaj klientowi ustawodawca, który w art. 5 ustawy informowaniu o cenach towarów i usług wyraźnie wskazał, że w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. Co to oznacza? Oznacza to tyle, że jeżeli zapłacił on tę wyższą cenę, może domagać się zwrotu nadpłaty, a sklep ma obowiązek tę kwotę zwrócić.

    Podstawa prawna:
    Art. 3, art. 4, art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z dnia 10 lipca 2014 r.)
    §3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. z dnia 4 lipca 2002 r.)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE