- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoCo zrobić, gdy w toku reklamacji gwarant upada lub znika?

    Co zrobić, gdy w toku reklamacji gwarant upada lub znika?

    Gwarant może zniknąć w każdej chwili

    Obowiązki każdego gwaranta każdorazowo określa wystawiony dokument gwarancyjny. To w nim odnajdziesz okres gwarancji, sposób reklamacji wadliwego towaru oraz termin, w którym należy dokonać naprawy uszkodzenia lub wymiany rzeczy na nową. Gwarantem z reguły jest sam sprzedawca, choć w niektórych przypadkach właściciel sklepu odsyła wadliwy produkt do bezpośredniego producenta. Zniknięcie podmiotu odpowiedzialnego za wadliwy towar może nastąpić w każdej chwili, nie musi to być koniecznie czas, w którym czekasz na naprawę. Ostatecznie gwarant może upaść także, gdy obowiązuje okres udzielonej gwarancji, co w niektórych przypadkach oznacza nawet 3 do 5 lat. Jeśli produkt nie zepsuje się w tym czasie, to zniknięcie gwaranta nie będzie dla Ciebie problemem, gorzej jeśli ulotni się on dużo wcześniej.


    Rękojmia może Cię uratować

    W sytuacji, gdy gwarant ogłosił swoją upadłość lub po prostu zakończył prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą, wszelkie uprawnienia wynikające z gwarancji przestają istnieć. Nie ma przy tym znaczenia kiedy dokonałeś zakupu towaru, który chciałbyś zareklamować. Tym samym oznacza to, że utrata uprawnień wynikających z gwarancji będzie taka sama w przypadku osoby, która zakupiła wadliwy produkt dwa dni wcześniej, jak i dwa lata wcześniej. Z drugiej jednak strony utrata gwarancji nie oznacza, że pozostajesz z niczym. Prawo oddaje w Twoje ręce uprawnienie zwane rękojmią. Co ważne możesz z niego skorzystać wobec sprzedawcy, który nie był gwarantem. Pamiętaj jednak, że rękojmia będzie Ci przysługiwała tylko wtedy, gdy wada powstała przed przejściem na kupującego niebezpieczeństwa utraty lub uszkodzenia rzeczy (z reguły jest to chwila wydania rzeczy) lub wady wynikły z przyczyn tkwiących już poprzednio w sprzedanej rzeczy. Sprzedawca nie jest więc co do zasady odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które powstały po przejściu niebezpieczeństwa na kupującego. Decydując się na skorzystanie z rękojmi musisz pamiętać, że zgłoszenie wady sprzedawcy nie może nastąpić później niż miesiąc od uwidocznienia się konkretnego uszkodzenia. Rękojmia przysługuje przez rok licząc od dnia sprzedaży, obowiązuje zatem dużo krócej niż gwarancja. 


    Sprawa w sądzie

    Dużo większy problem powstanie, gdy wadliwą rzecz oddasz do naprawy, a w międzyczasie gwarant zaprzestanie wykonywania prowadzonej działalności. Oczywiście w takiej sytuacji masz pełne prawo żądać dokończenia naprawy lub wymiany uszkodzonej rzeczy na nową, pozbawioną jakichkolwiek wad. Jeśli gwarant nie będzie chciał wykonać swojego obowiązku i co więcej nie wyda Ci rzeczy, masz prawo domagać się od niego słusznego odszkodowania. W tym celu powinieneś wezwać gwaranta – dłużnika do wykonania ciążącego na nim obowiązku naprawy i zwrotu rzeczy, a jeśli to nie poskutkuje założyć sprawę sądową o odszkodowanie. Właściwym w sprawie będzie sąd rejonowy ze względu na miejsce zamieszkania dłużnika, oczywiście jeśli wartość wadliwej rzeczy łącznie z żądanym odszkodowaniem przekroczy kwotę  75 000 zł, to właściwy będzie sąd okręgowy, a nie rejonowy. 

    Oczywiście istnieje inne alternatywne rozwiązanie – jako konsument w opisywanej sytuacji masz pełne prawo żądać odstąpienia od umowy, a co za tym idzie zwrotu pieniędzy przez gwaranta. Jeśli nie uwzględni on Twojego stanowiska powinieneś udać się do rzecznika praw konsumentów. 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE