- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPracaJakie uprawnienia posiada kontroler biletów?

    Jakie uprawnienia posiada kontroler biletów?

    Uprawnienia kontrolera biletów

    Uprawnienia kontrolera biletów określa  art. 33 a ustawy  – Prawo przewozowe.  Kontroler biletów, w razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu upoważniającego do przejazdu, ma prawo:
     

    • pobierać właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawić wezwanie do zapłaty,
    • do weryfikacji dokumentów przewozowych pasażera, w tym dokumentów potwierdzających jego uprawnienia do ulgowych przejazdów,
    • w razie odmowy zapłacenia należności, żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego,
    • w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu, ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości,
    • w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony – zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.


    Ujawnienie jakich danych osobowych może żądać kontroler biletów?

    Zgodnie z zasadą minimalizacji ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) kontroler może spisać dane adekwatne czyli takie, które są niezbędne do celu ich przetwarzania, w tym przypadku do wystawienia wezwania do zapłaty i ewentualnego dochodzenia roszczeń przez przewoźnika.

    W praktyce są więc to m.in. takie dane jak:

    1) imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;

    2) dane określone przez przewoźnika pozwalające zidentyfikować wezwanie;

    3) imię, nazwisko oraz adres podróżnego;

    4) datę, relację przejazdu (numer pociągu, numer linii, numer kursu); miejsce ujawnienia braku dokumentu przewozu lub zatrzymania środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny;

    5) tytuł i wysokość roszczenia przewoźnika, z wyszczególnieniem opłaty za przejazd i opłaty dodatkowej,

    6) nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność;

    7) termin uregulowania należności;

    8) pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki organizacyjnej, w której można ją złożyć, oraz formy złożenia reklamacji;

    9) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości podróżnego;

    10) uwagi podróżnego;

    11) numer identyfikacyjny sporządzającego.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE