Kto powinien przygotować wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności?
Wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej muszą sporządzić podatnicy, którzy prowadzą:
Wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności a spis z natury
Wykaz składników majątku ma szerszy zakres od spisu z natury, gdyż obejmuje cały majątek wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej – nie tylko składniki majątku objęte spisem z natury ale również środki trwałe i wyposażenie, np. samochód czy laptop.
Co powinien zawierać wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności?
Wykaz powinien zawierać co najmniej takie dane, jak:
Dlaczego sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności?
Sporządzenie wykazu będzie podstawą ustalenia dochodu, jeśli po likwidacji działalności gospodarczej sprzedasz dany składnik majątku. Wykazu nie przekazujesz organom skarbowym, musisz jednak przechowywać i udostępnić w przypadku ewentualnej kontroli.
Po zamknięciu działalności gospodarczej majątek, który do tej pory był majątkiem firmowym, staje się majątkiem prywatnym. Można go sprzedać, ale jeśli sprzedaż nastąpi w ciągu 6 lat, zapłacić należy podatek dochodowy. Upływ 6-letniego terminu liczy się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności.
Podstawa prawna:
Art. 12, 26 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, T.j. Dz.U. z 2021 r, poz. 1488 ze zm..