- Reklama -
czwartek, 18 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaBiznesJak zapobiegać zatorom płatniczym?

    Jak zapobiegać zatorom płatniczym?

    Zatory płatnicze

    Z zatorami płatniczymi mamy do czynienia, gdy przedsiębiorca nie otrzymuje na czas należnych mu pieniędzy, np za dostawę towaru lub usługi, przez co sam traci możliwość regulowania własnych zobowiązań na czas.  Z dniem 1 stycznia 2020 roku, czyli wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, zostały zmienione i doprecyzowane najważniejsze przepisy dotyczące postępowania z nieuczciwymi kontrahentami, a wierzyciele dostali dostęp do nowych reguł i rozwiązań, które pomogą odzyskiwać przeterminowane płatności.

    Narzędzia walki z zatorami płatniczymi

    Jak wyżej wspomniano, wprowadzone instrumenty ochrony wierzycieli. Są to:
     

    • krótsze terminy na zapłatę w transakcji handlowej: 30 dni dla podmiotów publicznych (za wyjątkiem publicznych podmiotów leczniczych) i 60 dni na zapłatę dla firm większych w relacji z mniejszymi
    • możliwość odstąpienia od całości umowy lub jej niewykonanej części albo wypowiedzenia umowy, gdy ustalony w umowie termin zapłaty przekracza 120 dni
    • podniesienie z 9,5% do 11,5% wysokości odsetek ustawowych za opóźnienia w transakcjach handlowych za wyjątkiem transakcji, w których dłużnikiem jest podmiot leczniczy
    • ulga na złe długi – prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania dla przedsiębiorców, którzy nie dostają pieniędzy w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności
    • łatwiejsze sądowe zabezpieczenie roszczeń pieniężnych, które wynikają z transakcji handlowych i które nie przekraczają 75 tys. zł.
    • traktowanie nieuzasadnionego wydłużania terminów zapłaty w transakcjach handlowych jako czynów nieuczciwej konkurencji
    • kara od UOKiK dla firm, które najbardziej opóźniają się w płaceniu zobowiązań.
       

    Terminy zapłaty

    Przedsiębiorcy muszą dbać o to, aby dokonywać płatności w terminie. Zobowiązuje ich do tego nie tylko etyka przedsiębiorcy, ale także przepisy.Co do zasady,  termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać:
     

    • 60 dni od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, które potwierdzają dostawę towaru lub wykonanie usługi, jeśli dłużnikiem jest podmiot niepubliczny (firma prywatna) lub publiczny podmiot leczniczy
    • 30 dni od doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, które potwierdzają dostawę towaru lub wykonanie usługi, jeśli dłużnikiem jest podmiot publiczny za wyjątkiem publicznych podmiotów leczniczych.

    Przedsiębiorcy prywatni mogą ustalić w umowie termin dłuższy niż 60 dni, pod warunkiem, że:
     

    • dłużnikiem nie jest duży przedsiębiorca
    • to ustalenie nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.

     

    Dodatkowo, w przypadku gdy umowa przewiduje, że wierzyciel ma otrzymywać wynagrodzenie w częściach, termin zapłaty każdej z tych części nie może być dłuższy niż 60 dni.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE