Jesteś tutaj:
Majątek i pieniądze
21.07.2022 - Autor zewnętrzny
Kliknij, aby ocenić:
 
5/5

Czy warto weryfikować wiarygodność finansową kontrahenta?

Zgodnie z przeprowadzonymi ostatnio badaniami w Polsce jest blisko 283 tys. firm, które mają na swoim koncie 11,7 mld zł zaległości wobec swoich kontrahentów. Wiele z nich to dłużnicy, którzy mają co najmniej trzech wierzycieli. Najwięcej zaległości wobec swoich kontrahentów mają jednoosobowe działalności gospodarcze; średnio każda z nich jest zadłużona na 35,2 tys. zł - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów.

Kontrahentów, którzy mają problemy z terminowymi płatnościami jest sporo, a dodatkowo pandemia spowodowała, że ryzyko trafienia na niewypłacalnego kontrahenta wzrosło.

 

Obecnie, wielu przedsiębiorców obdarza swoich kontrahentów zaufaniem, nie sprawdza wcześniej z kim zawiera umowę, komu sprzedaje towar. Tylko niektóre firmy sprawdzają swoich kontrahentów. Jedni weryfikują tylko firmy, z którymi ma zostać zawarta transakcja o dużej wartości inni tylko zupełnie nowych przedsiębiorców, z którymi współpracę dopiero rozpoczynają. Małe firmy rzadko podejmują się weryfikacji swoich partnerów, co jest ryzykowne, bowiem to one właśnie są narażone najbardziej na kłopoty finansowe, w przypadku, gdy klient nie będzie płacił w terminie. Małe firmy mają często niewielkie zapasy gotówki, realizują zlecenia na bieżąco, bez posiadania odpowiedniego zaplecza finansowego na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Brak weryfikacji kontrahenta przy takim sposobie działania sprawia, że narażają się na ryzyko utraty płynności finansowej.

 

 


Z czego wynika brak weryfikacji płynności finansowej kontrahenta?
 

Z przeprowadzonych badań wynika, że niecałe 58 procent MŚP deklaruje, że weryfikuje swoich potencjalnych partnerów przed zawarciem kontraktu. Pozostali nie robią tego w ogóle lub sporadycznie. Z czego to wynika? Przedsiębiorcy nie podejmują się weryfikacji swoich kontrahentów z różnych powodów. Najczęściej stwierdzają, że może się to wiązać ze sporym kosztemoraz, że wdrożenie tego typu procedur jest czasochłonne. Przedsiębiorcy obawiają się również, że taka weryfikacja może być źle odebrana przez drugą stronę, świadczy o braku zaufania, podejrzliwości wobec partnera, co nie sprzyja nawiązaniu dobrych relacji biznesowych i dlatego nie wypada tego robić. Wydaje im się, że potencjalny partner biznesowymoże być zaskoczony i zniesmaczony naszą postawą wobec niego i nie będzie chciał współpracować. Takie podejście jest dość częste, a nie powinno mieć miejsca.


Pamiętajmy, że kto jak nie przedsiębiorca powinien zadbać o swój interes. Brak weryfikacji tego z kim nawiązujemy relację biznesową, może spowodować, że wierzyciel sam stanie się dłużnikiem, ponieważ utraci płynność finansową, nie będzie w stanie regulować własnych zobowiązań. Żadna firma nie powinna dopuścić do takiej sytuacji.  


Dlaczego warto weryfikować potencjał finansowy kontrahenta?
 

Rozpoczęcie współpracy z nowym kontrahentem, ale również zawieranie kolejnych umów ze znanymi nam już partnerami biznesowymi powinno wiązać się z koniecznością weryfikacji ich rzetelności finansowej. Weryfikacja płynności płatniczej kontrahenta, a także jego tożsamości powinna stanowić kluczowe działanie w każdej firmie.
 

Dlaczego warto zweryfikować wiarygodność płatniczą?
- nawiązywanie relacji biznesowych z uczciwymi i wypłacalnymi kontrahentami gwarantuje, że zapłatę za daną usługę lub towar będziesz otrzymywać na czas,
- będziesz spać spokojnie nie martwiąc się o pozyskanie środków finansowych na dalsze funkcjonowanie swojego przedsiębiorstwa,
- zapewnisz sobie komfort psychiczny, bowiem świadomość, że współpracujesz z przedsiębiorcą, który nie zawiedzie Twoich oczekiwań i można liczyć na jego terminowość będzie dla Ciebie budująca i motywująca do dalszych działań oraz podejmowania planów związanych z rozwojem firmy,
- unikniesz transakcji z nieuczciwymi partnerami biznesowymi oraz zmniejszysz ryzyko utraty pieniędzy lub towaru,
- zdobędziesz pożądane informacje, które do tej pory były poza Twoim zasięgiem, przez co zbudujesz przewagę nad konkurencjom,
- unikniesz kłopotliwych sytuacji związanych z upominaniem się o własne pieniądze,
-dzięki posiadanej wiedzy będziesz ustalać warunki transakcji, terminy płatności oraz ich rozłożenie na transze tak, aby było to komfortowe dla Ciebie i dla Twojego partnera biznesowego,
- znając potencjał finansowy kontrahenta będziesz wiedzieć na co go stać, a tym samym czy możesz mu zaproponować dodatkowe usługi,
- dasz do zrozumienia potencjalnym partnerom, że jesteś przedsiębiorcą, który poważnietraktuje relacje biznesowe, przez co będziesz postrzegany jako profesjonalista, odpowiedzialnie podchodzący do prowadzonego biznesu, 

 

Warto pamiętać, że „przezorny zawsze ubezpieczony”. Weryfikacja płynności finansowej kontrahenta lub klienta daje poczucie bezpieczeństwa, pracy z firmami sprawdzonymi, które dysponują odpowiednim zapleczem finansowym, co stanowi dobre podwaliny dla prowadzonego biznesu.


OpiniaBankowa.pl tanim i skutecznym sposobem na weryfikację partnera biznesowego

 

 

Każdy przedsiębiorca powinien dokonywać weryfikacji swojego potencjalnego kontrahenta lub klienta, aby nie stracić płynności finansowej i zminimalizować ryzyko transakcji.Utrzymanie stabilności dochodów oraz płynnego funkcjonowania firmy powinno być priorytetem, dlatego nie należy lekceważyć kwestii weryfikacji.  
OpiniaBankowa.pl  oferuje narzędzie do weryfikacji tożsamości oraz wiarygodności płatniczej kontrahenta lub klienta w postaci certyfikatu. Certyfikat płynności finansowej to generowany elektronicznie dokument, który przedstawia potencjał finansowy konsumenta lub partnera biznesowego. Dokument w wersji PDF jest generowany w oparciu o usługę dostępu do informacji z rachunku bankowego (AIS), która jest jedną z usług wprowadzonych na rynek finansowy w ramach otwartej bankowości. Wygenerowanie certyfikatu w portalu OpiniaBankowa.pl możliwe jest dzięki wykorzystaniu systemu firmy TryPay S.A.,która jest właścicielem serwisu OpiniaBankowa.pl. Wspomniany system łączy się z systemami transakcyjnymi banków, na co wcześniej klient wyraża zgodę i dokonuje agregacji danych zgromadzonych na rachunku bankowym, ich przetworzenia i analizy, na podstawie której następuje zobrazowanie zdolności finansowej weryfikowanego podmiotu.

 


Przedsiębiorca nie musi obawiać się, że wygenerowanie certyfikatu zajmie mu dużo cennego czasu, bowiem wystarczy, że poda podstawowe dane, dokona niewielkiej opłaty i w przeciągu kilku minut będzie wiedział, czy ma do czynienia z partnerem wypłacalnym. Dzięki OpiniaBankowa.pl przedsiębiorca może skutecznie dbać o bezpieczeństwo finansowe swojej firmy, monitorować swoich kontrahentów przed zawarciem umowy, ustalać tak warunki transakcji, aby były dogodne dla obu stron. Zastosowanie tego rozwiązania będzie świadczyć również o profesjonalnym i odpowiedzialnym podejściu do biznesu, co jest pozytywnie odbierane przez potencjalnych kontrahentów lub klientów.

 

Jeśli zatem chcesz skutecznie i szybko zweryfikować wiarygodność finansową swojego partnera wypróbuj OpiniaBankowa.pl.

 



 


 

Autor/Źródło: Autor zewnętrzny



Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2022 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.