Jesteś tutaj:
Majątek i pieniądze
19.03.2021 - Zespół portalu SerwisPrawa.pl
Kliknij, aby ocenić:
 
5/5

Jak zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Tak jak nie mija epidemia, tak nie słabną obostrzenia. Dla niektórych przedsiębiorców oznacza to konieczność zamknięcia swojej firmy.

Jak zamknąć firmę jednoosobową?

 

Przedsiębiorca, który chce zamknąć firmę jednoosobową, musi w terminie 7 dni od daty faktycznego zaprzestania działalności  złożyć do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wniosek o jej wykreślenie. Można to zrobić:
 

  1.     on-line: na stronie Biznes.gov.pl. Wniosek podpisuje się Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
  2.     osobiście w urzędzie miasta lub gminy.
  3.       pocztą: formularz przesyła się do urzędu miasta lub gminy. W tym wypadku autentyczność podpisu na wniosku trzeba wcześniej poświadczyć u notariusza i dołączyć takie poświadczenie do wysyłanego formularza.

 

 

Termin wykreślenia z CEIDG zależy od tego, w jaki sposób złożono wniosek. Wykreślenie następuje najpóźniej w następnym dniu roboczym po:

  •     dniu wysłania wniosku elektronicznego (wnioski on-line)
  •     dniu złożenia w urzędzie (wnioski składane osobiście)
  •     dniu doręczenia wniosku do urzędu (wnioski składane listownie).


 

Zaświadczenie o wykreśleniu z CEIDG  firmy



Zaświadczenie o wykreśleniu z CEIDG twojej firmy można pobrać ze strony CEIDG: należy wyszukać firmę w bazie przedsiębiorców, pobrać i zapisać lub wydrukować zaświadczenie. Pomimo wykreślenia, dane  firmy nie znikają z ewidencji. Są nadal widoczne, choć jest przy nich informacja o dacie wykreślenia z CEIDG.

 

 



Informacja o wykreśleniu firmy z CEIDG zostaje automatycznie przesłana do urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Jeżeli do prowadzenia działalności przedsiębiorca potrzebne były zezwolenia, pozwolenia lub koncesje pozwolenia, informację o wykreśleniu firmy z ewidencji dostanie także urząd, który prowadzi rejestr tego rodzaju działalności. Tym samym o zamknięciu firmy nie trzeba dodatkowo zawiadamiać tych instytucji.

 

Obowiązek złożenia do urzędu skarbowego formularza PIT-16Z

 

Jeżeli przedsiębiorca płaci podatek w formie karty podatkowej i likwiduje działalność ,ma  obowiązek złożenia do urzędu skarbowego formularza PIT-16Z. Musi to zrobić niezależnie od tego, że organ podatkowy został poinformowany o likwidacji przez CEIDG.

 

PIT-16Z to swoiste oświadczenie podatnika dotyczące dnia zakończenia działalności opodatkowanej kartą podatkową, dzięki któremu urząd skarbowy może określić prawidłowy podatek dla celów karty podatkowej. Dzięki zawiadomieniu przedsiębiorca zapłaci kartę podatkową w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej  danym miesiącu.
 

Autor/Źródło: Zespół portalu SerwisPrawa.pl



Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2021 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.