- Reklama -
czwartek, 25 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaMajątek i pieniądzeCzy hipermarket odpowiada za szkodę doznaną przez klienta?

    Czy hipermarket odpowiada za szkodę doznaną przez klienta?

    Pani Jadwigo, klient, który doznał szko­dy na terenie hipermarketu, może domagać się odszkodowania od właściciela placówki handlowej. W tym celu niezbędne jest wykazanie, że wypadek nastąpił wskutek zawinionego działania lub zaniechania personelu pracowniczego hipermarketu, odpowiedzialnego za utrzymanie obiektu w należytym stanie. W przypadku przyczynienia się do powstania szkody, obowiązek jej naprawienia przez właściciela ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do poniesionej przez niego winy.

    Na terenie hipermarketów nierzadko dochodzi do różnego rodzaju wypadków z udziałem klientów. Przykładów takich jest wiele: klient może poślizgnąć się na mokrej lub zabrudzonej podłodze sklepu, która nie została uprzątnięta, albo najedzie na niego wózek widłowy, którym kieruje jeden z pracowników. Na klienta mogą również spaść wadliwie ułożone na półce towary. W takich sytuacjach za szkodę doznaną przez klienta najczęściej odpowiada prowadzący hipermarket, który zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa osobom znajdującym się na terenie sklepu. Pamiętać jednak należy, że w niektórych przypadkach odpowiedzialność naprawienia szkody będzie spoczywać na innym podmiocie, zobowiązanym do utrzymania należnego stanu techniczno-sanitarnego lokalu, np. na firmie sprzątającej.

    Pamiętaj: Podstawy odpowiedzialności prowadzącego hipermarket za szkodę wyrządzoną klientowi wskutek niedopełnienia obowiązków bezpieczeństwa na terenie tego hipermarketu należy poszukiwać na zasadzie winy.
    Orzecznictwo: Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 7 września 2012 r. (I ACa 640/12)

    Zgodnie z art. 415 k.c., kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Oznacza to, że obowiązek naprawienia szkody powstaje w razie takiego działania lub zaniechania podmiotu odpowiedzialnego, które noszą znamiona winy, czyli naruszenia obowiązków określonych w przepisach prawa. Do obowiązków hipermarketu należy zapewnienie bezpieczeństwa klientom, korzystającym z jego usług. Niedopełnienie tego obowiązku, poprzez wadliwe działanie (np. najechanie na klienta wózkiem widłowym) lub zaniechanie (np. niewytarcie mokrej podłogi), może uzasadniać odpowiedzialność odszkodowawczą właściciela hipermarketu za szkody wyrządzone jego klientom. Należy jednak pamiętać, że do przypisania placówce handlowej odpowiedzialności niezbędne jest zaistnienie związku przyczynowego między powstałą szkodą a szkodzącym zachowaniem danego podmiotu. W danej sytuacji trzeba będzie zatem wykazać, że szkoda nastąpiła z winy właściciela sklepu lub personelu pracowniczego, za który odpowiada właściciel.

    Pamiętaj: Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
    Podstawa prawna: Art. 415 kodeksu cywilnego

    W kontekście odpowiedzialności hipermarketów za szkody wyrządzone klientom warto wspomnieć o wyroku Sądu Rejonowego w Zgorzelcu, w którym uznano częściową odpowiedzialność pozwanych spółek za szkodę na osobie powódki, spowodowaną zsunięciem się z blatu niezabezpieczonej metalowej podstawki na monety. Podstawka ta znajdowała się na blacie pokrytym reklamami papierosów, wykonanymi z tworzywa sztucznego o śliskiej powierzchni. Podstawka miała co prawda zamontowane gumowe elementy antypoślizgowe, które zabezpieczały ją przed przesuwaniem się po drewnianym blacie, ale przecież stała na plastikowych reklamach. W związku z tym sąd uznał, że placówka nie zabezpieczyła dostatecznie podstawki przed zsunięciem się z blatu i ponosi częściowo odpowiedzialność za szkodę, doznaną przez powódkę (sąd uznał przyczynienie się powódki ze względu na to, że przez swoją nieuwagę zsunęła podstawkę jednym z kupowanych towarów).

    Pamiętaj: Z winą zobowiązanego podmiotu, polegającą na zaniechaniu określonego działania, łączy się problematyka „niezapewnienia bezpieczeństwa pobytu”. Obowiązkiem placówki handlowej (jak każdej instytucji powołanej do obsługi klientów) jest zapewnienie bezpieczeństwa osobom korzystającym z jego usług.
    Orzecznictwo: Wyrok Sądu Rejonowego w Zgorzelcu z dnia 22 marca 2013 r. (I C 531/12)

    W opisywanym przez Panią przypadku mamy prawdopodobnie do czynienia z brakiem należytego nadzoru ze strony personelu hipermarketu nad bezpieczną ekspozycją towaru. Być może towar był wadliwie ułożony na półce, dlatego – przeciążona – zarwała się. Mogła też być wcześniej uszkodzona, co umknęło uwadze pracownikom sklepu. W obu tych przypadkach niedopatrzenie personelu rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą hipermarketu za wyrządzoną szkodę. Zanim zgłosimy szkodę, należy zabezpieczyć wszelkie możliwe dowody, świadczące o prawdziwości przedstawianej przez nas wersji wydarzeń. Warto więc zażądać sporządzenia notatki przez pracowników placówki handlowej, wykonać zdjęcia miejsca wypadku (np. telefonem komórkowym), zebrać dane świadków zdarzenia, poprosić o zabezpieczenie nagrań z monitoringu, a także gromadzić wszelką dokumentację medyczną i rachunki za wydatki związane z leczeniem.

    Jeśli udowodnimy, że szkoda nastąpiła z winy hipermarketu, będziemy mogli ubiegać się o zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz zwrot wszelkich poniesionych w związku ze szkodą kosztów, np.: leczenia, rehabilitacji, czy dojazdów na wizyty lekarskie.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE