- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoDziałania windykacyjne na koszt klienta

    Działania windykacyjne na koszt klienta

    Brak określenia częstotliwości podejmowania działań windykacyjnych jest praktyką, która narusza zbiorowe interesy konsumentów – uznała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na Euro Bank z Wrocławia została nałożona kara pieniężna w wysokości ponad 250 tys. zł.

     

    Wątpliwości Urzędu wzbudził brak precyzyjnych procedur w przypadku postępowania z klientami nieterminowo spłacającymi kredyt. W trakcie wszczętego postępowania Urząd ustalił, że Euro Bank stosował we wzorcu umownym niedozwolone postanowienie dopuszczające podejmowanie działań windykacyjnych na koszt klienta, bez jasnego wskazania jak często może je stosować.

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że brak określenia częstotliwości podejmowania przez bank określonych działań jest niezgodne z obowiązującym prawem i może skutkować ich nadużywaniem. Kredytodawca mógł dowolnie często wysyłać dłużnikowi wezwania do zapłaty (15 zł) oraz pobierać opłaty za windykacyjne wizyty terenowe (110 zł). Jednocześnie nie dając konsumentowi okazji do podjęcia stosownych działań i narażając go na nadmierne koszty. Dodatkowo, brak jasnych procedur windykacyjnych utrudniał konsumentowi ustalenie ostatecznej kwoty do zapłaty.

    Prezes UOKiK uznała praktykę stosowaną spółkę za niezgodną z prawem i nakazała jej zaniechanie. Na Euro Bank została nałożona kara finansowa w wysokości 252 552 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przysługuje od niej odwołanie do sądu.

    Co zrobić w przypadku problemu ze spłatą zadłużenia?
    W przypadku, gdy konsument ma problem ze spłatą zadłużenia, powinien szybko poinformować o tym kredytodawcę, który może rozłożyć zobowiązanie na korzystniejsze raty, wydłużyć okres kredytowania lub umorzyć część odsetek i opłat. Warto wiedzieć, że nie jesteśmy pozbawieni praw również w przypadku, gdy firmy windykacyjne stosują wobec nas niezgodne z przepisami praktyki lub groźby. Tylko sąd może określić koszty postępowania egzekucyjnego i nakazać wyjawienie majątku. Co więcej, rzeczy należące do dłużnika może zająć tylko komornik. Firmy windykacyjne mogą jedynie prowadzić negocjacje między klientem, a kredytodawcą, któremu zalega ze spłatą zobowiązania. W sytuacji, gdy konsument dostanie korespondencję od firmy windykacyjnej powinien od razu skontaktować się usługodawcą finansowym, aby sprawdzić czy rzeczywiście zalega ze spłatą i jaka jest wysokość zobowiązania. Warto także uzyskać informację, czy roszczenie kredytodawcy nie przedawniło się. Jeżeli tak, to przedsiębiorca nie będzie mógł dochodzić zapłaty należności.

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE