- Reklama -
środa, 27 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOdpowiedzialność doręczyciela

    Odpowiedzialność doręczyciela

    Niecierpliwy kurier

    W praktyce kurierzy nie chcą czekać na dokładne obejrzenie towaru przez adresata, tłumacząc się dużą liczbą zleceń pozostałych do zrealizowania. Pamiętaj, że nie mają jednak do tego prawa. Niezależnie od wielkości zamawianego towaru muszą czekać, aż adresat sprawdzi czy nie jest on uszkodzony – dopiero po prawidłowej weryfikacji, kurier może odejść (chyba, że sami wcześniej pozwolimy mu odejść). Jeżeli jednak okaże się, że przesyłka jest uszkodzona, powinniśmy sporządzić protokół, w którym określimy co tak naprawdę stało się z zamówioną przez nas paczką.

    Brak odpowiedzialności

    Zgodnie z treścią art. 65 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki. Przewoźnik nie ponosi jednak odpowiedzialności, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, niewywołanych winą przewoźnika, z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej. Dowód, że szkoda lub przekroczenie terminu przewozu przesyłki wynikło z jednej z wymienionych okoliczności, ciąży na przewoźniku.

    Przewoźnik jest także zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstały co najmniej z jednej z następujących przyczyn:

    • nadania pod nazwą niezgodną z rzeczywistością, nieścisłą lub niedostateczną rzeczy wyłączonych z przewozu lub przyjmowanych do przewozu na warunkach szczególnych albo niezachowania przez nadawcę tych warunków;
    • braku, niedostateczności lub wadliwości opakowania rzeczy, narażonych w tych warunkach na szkodę wskutek ich naturalnych właściwości;
    • szczególnej podatności rzeczy na szkodę wskutek wad lub naturalnych właściwości;
    • ładowania, rozmieszczenia lub wyładowywania rzeczy przez nadawcę lub odbiorcę;
    • przewozu przesyłek, które zgodnie z przepisami lub umową powinny być dozorowane, jeżeli szkoda wynikła z przyczyn, którym miał zapobiec dozorca.

    Jeżeli przewoźnik na podstawie okoliczności danego wypadku wykaże, że utrata, ubytek lub uszkodzenie mogły powstać wskutek co najmniej jednej z w/w przyczyn , domniemywa się, że szkoda z nich wynikła. Z drugiej strony utrata przesyłki na skutek rozboju nie jest wynikiem działania siły wyższej, a to oznacza, że odpowiedzialność odszkodowawczą za utracony ładunek w wyniku rozboju ponosi również przewoźnik.

    Przewoźnik nie odpowiada za ubytek przesyłki, której masy i liczby sztuk nie sprawdził przy nadaniu, jeżeli dostarczy ją bez śladu naruszenia, a w razie przewozu w zamkniętym środku transportowym – również z nienaruszonymi plombami nadawcy, chyba że osoba uprawniona udowodni, że szkoda powstała w czasie od przyjęcia przesyłki do przewozu aż do jej wydania. Jeżeli przesyłka nadeszła do miejsca przeznaczenia w pojemniku transportowym, nienaruszonym, zamkniętym przez nadawcę i z nienaruszonymi, założonymi przez niego plombami, domniemywa się, że szkoda nie nastąpiła w czasie przewozu.

    Przy przesyłkach, które z powodu swoich właściwości tracą na masie, przewoźnik odpowiada tylko za tę część ubytku, która przewyższa normy ubytków ustalone zgodnie z obowiązującymi przepisami lub zwyczajowo przyjęte, chyba że szkoda nie wynikła z przyczyn uzasadniających zastosowanie norm dopuszczalnego ubytku.

    Jeżeli szkoda powstała tylko częściowo wskutek okoliczności, za które przewoźnik odpowiada, odpowiedzialność jego ogranicza się do zakresu, w jakim okoliczności te przyczyniły się do powstania szkody. Na żądanie uprawnionego przewoźnik stwierdza w liście przewozowym niemożność wydania przesyłki po upływie terminu określonego w art. 52 (Przesyłkę, która nie nadeszła do miejsca przeznaczenia wskazanego w liście przewozowym w ciągu 30 dni od upływu terminu przewozu, uważa się za utraconą), chyba że wcześniej stwierdzono nieodwracalny charakter utraty. Jeżeli przesyłka zostanie odnaleziona w ciągu roku od wypłaty odszkodowania, przewoźnik powinien niezwłocznie zawiadomić o tym uprawnionego. W terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, uprawniony może żądać, aby wydano mu odnalezioną przesyłkę w jednym z punktów odprawy przesyłek za zwrotem otrzymanego od przewoźnika odszkodowania. W takim wypadku uprawniony zachowuje roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie. Jeżeli odnalezienie nastąpiło po upływie roku albo uprawniony nie zgłosił się w w/w terminie, przesyłka ulega likwidacji.

    Błąd listonosza

    Dowiedziałeś się jak kształtuje się odpowiedzialność kurierów, co jednak z listonoszami? Tutaj także przysługuje prawo do reklamacji, choć jest bardziej ograniczone. Zgodnie z treścią art. 92 Prawa pocztowego, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej prawo wniesienia reklamacji przysługuje:

    • nadawcy;
    • adresatowi – w przypadku gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń albo gdy przesyłka pocztowa lub kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym zostanie doręczona adresatowi.

    Nadawca albo adresat mogą zgłosić reklamację w każdej placówce pocztowej operatora pocztowego, który zawarł umowę o świadczenie usługi pocztowej z nadawcą. Reklamacja może zostać wniesiona jednak nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej. Pamiętaj, że operator pocztowy w terminie 14 dni musi udzielić odpowiedzi bądź poinformować o niemożności jej udzielenia w tym czasie, podając przyczynę zwłoki. Czas na zajęcie stanowiska nie może jednak przekroczyć 30 dni.

    Podstawa prawna:

    [art. 52, art. 65 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz.U. z 2012 r. Nr 1173 j.t.)]

    [art. 92 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r. Nr 1529)]

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE