- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPodsumowanie akcji

    Podsumowanie akcji

    Wydawanie paragonów jest niestety w dalszym ciągu dużym problemem, nawet po przeprowadzeniu tak dużej akcji. W mediach i urzędach skarbowych informowano Polaków o zaletach posiadania paragonu oraz konieczności przypominania sprzedawcom o ich wydawaniu. Tak naprawdę akcja „Weź paragon” nie jest niczym nowym, Ministerstwo Finansów od kilku lat stara się bowiem w ten sposób wyrobić w naszym kraju dobre nawyki konsumenckie. Resort podkreśla, że dzięki paragonom:

    • zapewniasz sobie prawo reklamacji,
    • wspierasz uczciwą konkurencję,
    • ułatwiasz sobie porównanie cen,
    • zyskujesz pewność, że nie zostałeś oszukany,
    • zmniejszasz szarą strefę.

    Jak możemy dowiedzieć się ze stron Ministerstwa Finansów „Akcja ta prowadzona jest w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, przez urzędy kontroli skarbowej, izby oraz urzędy skarbowe w całej Polsce. Wzbogaca ją niekonwencjonalny rysunek satyryczny znanego polskiego artysty pana Andrzeja Mleczko (dostępny na stronie internetowej ministerstwa http://www.mf.gov.pl). Charakterystyczna kreska oraz szczególny rodzaj dowcipu tego artysty zagwarantowały wysoką jakość rysunków oraz trafny przekaz edukacyjny skierowany do podatników i konsumentów”.

    Zakończenie tegorocznej edycji akcji pokazało jednak smutną prawdę – paragony nie są wydawane, szczególnie w ośrodkach turystycznych. Urzędnicy kontroli skarbowej musieli wystawić aż 18 tysięcy mandatów na łączną sumę 5 milionów złotych. Kontrolowane były nie tylko sklepy, czy restauracje, ale także ośrodki rekreacyjne czy wypoczynkowe. Największym problemem był oczywiście brak paragonu, ale także i kas fiskalnych u sprzedawców i usługodawców. Kontrolerzy sprawdzali czy w danym punkcie jest kasa fiskalna i czy podatnik powinien zgodnie z aktualnymi regulacjami prawa, posiadać urządzenie fiskalne, przedsiębiorca albo obsługa sklepu uczciwie rejestruje sprzedane towary czy usługi przy wykorzystaniu kasy fiskalnej, czy ewidencjonowana jest na kasie bez wyjątku całość sprzedaży, czy konsument robiący zakupy w danym punkcie handlowo-usługowym, dostaje od sprzedawcy tytułowy paragon fiskalny, stanowiący istotne potwierdzenie wykonanej transakcji oraz potwierdzenie, że zarejestrowano sprzedaż w pamięci kasy fiskalnej, a podatnik rzetelnie rozlicza się z budżetem państwa.

    Akcja zakończyła się 2 marca – w dniu zakończenia ferii zimowych w ostatnim województwie. Kolejna edycja ruszy w tegoroczne wakacje. Miejmy nadzieję, że wyniki okażą się dużo lepsze.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE