- Reklama -
czwartek, 18 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoRecykling zużytych baterii lub akumulatorów

    Recykling zużytych baterii lub akumulatorów

    Ułatwienia dla małych producentów
    Zaprojektowane przepisy przewidują, że z części obowiązków ustawowych będą mogli zostać zwolnieni przedsiębiorcy, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu baterie lub akumulatory przenośne o łącznej masie nieprzekraczającej 1 kg oraz wprowadzający na rynek baterie lub akumulatory przemysłowe, baterie lub akumulatory samochodowe o łącznej masie nie przekraczającej 100 kg. Aby uzyskać zwolnienie z tych obowiązków przedsiębiorcy będą musieli złożyć odpowiednie dokumenty u marszałków województw, zatem będą oni sami decydować, czy chcą skorzystać z takiego zwolnienia, czy nie. Należy podkreślić, że nadal będą ich obowiązywały dotychczasowe przepisy o wpisie do rejestru wprowadzających baterie lub akumulatory oraz prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii i akumulatorów. Będzie ich również dotyczyć obowiązek informowania o masie wprowadzanych do obrotu baterii lub akumulatorów.

    Recykling zużytych baterii lub akumulatorów
    Przyjęte przez Radę Ministrów przepisy doprecyzowują regulacje dotyczące organu, do którego przedsiębiorcy prowadzący recykling zużytych baterii lub akumulatorów będą przekazywać sprawozdania z osiągniętego poziomu wydajności recyklingu. Wskazano, że będą to marszałkowie województw. Ponadto, marszałek województwa będzie przekazywał ministrowi środowiska dane dotyczące osiągniętych przez recyklerów poziomów wydajności recyklingu – do 31 maja za poprzedni rok kalendarzowy. Pierwsze sprawozdania będą przekazywane w 2015 r. za poprzedni rok kalendarzowy.

    Projekt nowelizacji ustawy reguluje także działalność podmiotów, które pośredniczą w realizacji obowiązków nałożonych na wprowadzających baterie i akumulatory. Aby skutecznie nadzorować działalność podmiotów pośredniczących zaprojektowano przepisy, które nakładają na nich pewne obowiązki. Przede wszystkim każdy z nich będzie musiał mieć wdrożony system zarządzania środowiskowego, zgodny z wymogami systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) lub normą ISO 14001. Podmioty te będą musiały wpisywać się do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Odpowiedzialność za prawidłową realizację obowiązków ustawowych, tak jak dotychczas, będzie spoczywać na wprowadzających baterie i akumulatory, bez względu na to, czy zdecydują się realizować je sami, czy z udziałem podmiotów pośredniczących. Przepisy zakładają, że w ewidencji baterii i akumulatorów wprowadzanych do obrotu nie trzeba będzie informować o ich liczbie, a jedynie o ich rodzaju i masie. Dla wprowadzających do obrotu baterie i akumulatory oznacza to znaczne uproszczenie w prowadzonej działalności.

    Opłata depozytowa
    W myśl zaprojektowanych przepisów, opłata depozytowa będzie pobierana przez sprzedawców detalicznych tylko od użytkowników końcowych (nie będących przedsiębiorcami), przy sprzedaży baterii i akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, sprzedawanych nie jako część składowa innych urządzeń (np. samochodu), ale wyłącznie jako samodzielny produkt.

    Doprecyzowane zostały także przepisy dotyczące przekazywania informacji o masie zebranych oraz przetworzonych zużytych baterii i akumulatorów. Zbierający zużyte baterie lub akumulatory oraz prowadzący zakłady przetwarzania tych odpadów będą musieli wydawać wprowadzającemu baterie lub akumulatory odpowiednio: zaświadczenia o zebranych zużytych bateriach i akumulatorach przenośnych oraz zaświadczenia o przetworzonych zużytych bateriach i akumulatorach.

    Nowe rozwiązania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców zamierzających przetwarzać zużyte baterie i akumulatory kwasowo-ołowiowe w zakładzie przetwarzania – bez konieczności doposażenia takiego zakładu w hutę (w odniesieniu do złomu ołowiu) i instalację do recyklingu tworzyw sztucznych. W efekcie polscy przedsiębiorcy będą funkcjonować na podobnych zasadach, jakie obowiązują w innych krajach Unii Europejskiej. Jednak zakłady nie prowadzące recyklingu ołowiu i jego związków lub tworzyw sztucznych będą musiały przekazać frakcje ołowiu i tworzyw sztucznych do odpowiednich instalacji. Jeśli tego nie zrobią będą podlegały wysokiej karze – od 5 tys. zł do 1 miliona zł.

    Do projektu nowelizacji dodano, że przetwarzanie i recykling zużytych baterii i akumulatorów obejmuje co najmniej usunięcie wszystkich cieczy i kwasów. Jednocześnie zobowiązano wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska do przeprowadzania co najmniej raz w roku kontroli zakładów przetwarzania zużytych baterii lub akumulatorów.


    Kary pieniężne
    Przewidziano kary pieniężne za dwa nowe rodzaje czynów zabronionych: dla podmiotu pośredniczącego za niewdrożenie systemu zarządzania środowiskowego (10 tys. zł) oraz za niewywiązanie się przez prowadzącego recykling zużytych baterii lub akumulatorów z obowiązku przygotowania i przekazania marszałkowi województwa sprawozdań z osiągniętego poziomu wydajności recyklingu (od 100 do 1000 zł).

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE