- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOdbudowa gospodarstw zniszczonych przez powodzie

    Odbudowa gospodarstw zniszczonych przez powodzie

    Pomoc przyznawana w ramach działania "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" ma szczególny charakter, ponieważ dotyczy rolników, których gospodarstwa zostały w znacznym stopniu zniszczone podczas ubiegłorocznych powodzi i towarzyszących im obsunięć ziemi. Dlatego też w ARiMR podjęte zostały działania, które mają na celu jak najszybszą i jak najsprawniejszą obsługę złożonych wniosków, oczywiście zgodnie z przepisami rozporządzenia MRiRW oraz obowiązującymi procedurami. W takie działania wpisuje się m. in. przyspieszenie publikacji na stronie internetowej ARiMR listy informującej o kolejności przysługiwania pomocy. Zgodnie z przepisami rozporządzenia określającymi zasady przyznawania wsparcia w ramach działania "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" taka lista powinna zostać opublikowana na stronie internetowej ARiMR w ciągu 40 dni od zakończenia terminu składania wniosków. W przypadku pierwszego naboru, który odbył się od 30 września do 12 listopada 2010 r., informacja o kolejności przysługiwania pomocy powinna być opublikowana do 22 grudnia ubr., natomiast ARiMR podał ją po raz pierwszy już 15 grudnia ubr., czyli po 33 dniach od zakończenia naboru. Zgodnie z zapisami rozporządzenia MRiRW określającymi zasady przyznawania pomocy w tym działaniu, lista z kolejnością przysługiwania pomocy jest uaktualniana co siedem dni.

     

    Jeszcze przed pierwszą publikacją listy, w ARiMR rozpoczęty został proces weryfikacji złożonych w pierwszym naborze wniosków o przyznanie takiego wsparcia. Z rolnikami, których wnioski były kompletne i przeszły pozytywnie cały proces weryfikacji ARiMR podpisuje sukcesywnie umowy, do tej pory zawarto ich kilkadziesiąt. Niestety wiele złożonych wniosków, wymaga dokonania przez Wnioskodawców poprawek oraz uzupełnienia brakującej dokumentacji niezbędnej do ich dalszego procedowania. Dotychczas ARiMR wystąpiła do ponad 750 rolników z prośbą o uzupełnienie złożonych w pierwszym naborze dokumentów lub złożenie stosownych wyjaśnień. Dalsza weryfikacja takich wniosków będzie kontynuowana po dopełnieniu przez Wnioskodawców niezbędnych formalności.

    Jak już zostało wspomniane na początku zasady przyznawania wsparcia są takie same jak w poprzednich naborach – można o nich przeczytać o nich tutaj.

    Należy podkreślić, iż o przyznaniu pomocy nie będzie decydowała kolejność składania wniosków. Wsparcie będzie przysługiwało według liczby punktów przyznanych na podstawie kryterium wnioskowanej przez rolnika wysokości pomocy oraz wielkości szkód poniesionych w jego gospodarstwie. Kryteria wyboru operacji są zawarte w załączniku do rozporządzenia MRiRW dotyczącego wsparcia w ramach działania "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych".  Prezes ARiMR – nie później niż w terminie 40 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy – na stronie internetowej administrowanej przez ARiMR, poda do publicznej wiadomości informację o kolejności przysługiwania pomocy. Wniosek o przyznanie pomocy będzie rozpatrywany w terminie 2 miesięcy od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o kolejności przysługiwania pomocy.

    Obowiązkowe będzie ubezpieczenie inwestycji zrealizowanej w ramach działania "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez powódź lub obsunięcia się ziemi w okresie 5 lat, liczonym od przyznania pomocy. Rolnik musi wykonać tę czynność, zgodnie z przepisami o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych lub przepisami o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Wniosek o płatność rozpatrywany będzie w terminie 2 miesięcy, a ARiMR dokona wypłaty środków finansowych niezwłocznie po pozytywnym jego rozpatrzeniu.

    Wniosek o przyznanie pomocy należy złożyć w Oddziale Regionalnym ARiMR – właściwym ze względu na miejsce realizacji operacji. Wniosek trzeba składać osobiście albo przez upoważnioną osobę, lub wysłać przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej operatora publicznego. W przypadku Lubuskiego OR oraz Podlaskiego OR wnioski przyjmowane będą w siedzibach Biur Wsparcia Inwestycyjnego OR ARiMR, tj. odpowiednio w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Walczaka 106 i w Białymstoku, ul. Lipowa 32A. Wniosek o przyznanie pomocy można będzie również złożyć, osobiście albo przez upoważnioną osobę, za pośrednictwem biura powiatowego ARiMR (BP ARiMR) należącego do właściwego, ze względu na miejsce realizacji operacji, OR ARiMR. Wniosek o przyznanie pomocy, złożony za pośrednictwem BP ARiMR, zostanie przekazany niezwłocznie do właściwego OR ARiMR.

    Z chwilą złożenia wniosku o przyznanie pomocy osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w Oddziale Regionalnym ARiMR albo za pośrednictwem Biura Powiatowego ARiMR, Agencja wydaje potwierdzenie jego złożenia zawierające datę wpływu, opatrzone pieczęcią ARiMR oraz podpisane przez osobę przyjmującą wniosek. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy poprzez nadanie przesyłką rejestrowaną, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano przesyłkę. W jednym terminie składania wniosków można złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie pomocy dotyczący danego gospodarstwa.

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE