- Reklama -
sobota, 20 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoZmiany zasad wydawania EKUZ

    Zmiany zasad wydawania EKUZ

    Karta EKUZ jest osobistą kartą wystawioną na nazwisko jej posiadacza. Należy podkreślić, iż EKUZ nie jest dowodem ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia uprawniającym do świadczeń zdrowotnych na terytorium Polski. Oznacza to, że osoba ubezpieczona w NFZ może posługiwać się EKUZ wyłącznie w innych państwach członkowskich. Na karcie EKUZ znajdują się następujące informacje: imię, nazwisko, data urodzenia, PESEL, numer identyfikacyjny instytucji, która wydała Kartę oraz numer identyfikacyjny Karty i data ważności Karty. Są to jedyne dane zawarte na Karcie. Każde państwo członkowskie wydaje Kartę we własnym języku urzędowym, zawierającą ten sam zestaw danych.
     
     
    Od dnia 1 stycznia 2011 r. ulegną zmianie zasady wydawania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ. Najważniejsze zmiany dotyczą okresu ważności Karty wydawanej w związku z wyjazdem turystycznym.
     
    Kartę EKUZ ważną 5 lat będą mogły otrzymać osoby pobierające świadczenia emerytalne. Natomiast kartę EKUZ ważną 6 miesięcy będą mogły otrzymać osoby ubezpieczone: zatrudnione, prowadzące pozarolniczą i rolniczą działalność gospodarczą, pobierające rentę, studenci zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię oraz członkowie rodzin (w przypadku członka rodziny w wieku powyżej 18 lat – po przedstawieniu dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń). Z kolei kartę EKUZ ważną 2 miesiące będą mogły otrzymać: osoby bezrobotne zarejestrowane w Urzędzie Pracy oraz niewymienione wcześniej osoby ubezpieczone.
     
    W innych przypadkach kartę EKUZ ważną do 6 miesięcy będą mogły otrzymać: kobiety w okresie ciąży lub porodu, posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz dzieci i młodzież do 18 roku życia (okres ważności karty kończy się z dniem ukończenia przez te osoby 18 roku życia). Kartę EKUZ ważną do 90 dni będą mogły otrzymać osoby, które spełniają kryterium dochodowe do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej i otrzymały decyzję np. wójta, burmistrza (uprawnione na podstawie art. 54 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych). Ponadto, kartę EKUZ ważną do 42 dni będą mogły otrzymać kobiety w okresie połogu, posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
     

    Okres ważności Karty

    Okres ważności Karty wydawanej według nowych zasad liczony będzie od dnia złożenia wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego w Narodowym Funduszu Zdrowia, a nie jak dotychczas od momentu jej otrzymania. Warto wiedzieć, iż od 1 stycznia 2011 roku wniosek o wydanie EKUZ będzie można złożyć i odebrać w dowolnym oddziale wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia. Ponadto, wniosek o wydanie karty EKUZ będzie można złożyć także za pośrednictwem poczty e-mail – przy zachowaniu obowiązku osobistego odbioru karty.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE