- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoSystem wsparcia OZE do remontu

    System wsparcia OZE do remontu

    – Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy Prawo energetyczne (tzw. mały trójpak) nie rozwiązuje praktycznie żadnego z problemów, jakich obecnie doświadcza energetyka odnawialna. W tej sytuacji przebudowa systemu wsparcia OZE jest niezbędna i pilna – mówi Daria Kulczycka, dyrektorka departamentu Energii i Zmian Klimatu Konfederacji Lewiatan.
    Zdaniem Rady OZE Konfederacji Lewiatan należy pilnie usprawnić proces wydawania świadectw pochodzenia energii z OZE przez Urząd Regulacji Energetyki. Na skutek działającego wstecz zapisu rozporządzenia Ministra Gospodarki oraz braku wytycznych do sposobu dokumentowania jakości zużywanej biomasy drzewnej w instalacjach dedykowanych i współspalających biomasę, URE zalega z wydaniem świadectw pochodzenia producentom energii odnawialnej wytworzonej w 2012 r. w ilości 2,1 TWh oraz co najmniej 3 TWh z produkcji w 2013 r. o łącznej wartości ok. 1,1 mld zł według średniej ważonej ceny świadectw pochodzenia. Dlatego Rada OZE

    Konfederacji Lewiatan proponuje:
    a korektę rozporządzenia, pozwalającą na wydanie świadectw pochodzenia energii elektrycznej wyprodukowanej do końca 2012 r. z biomasy na podstawie przepisów poprzednio obowiązujących,
    b wydanie przez URE świadectw pochodzenia energii elektrycznej wyprodukowanej do czerwca 2013 r. w trybie uproszczonym, tj., na podstawie oświadczeń producentów energii i dostawców biomasy
    c rewizję przepisów rozporządzenia dotyczących biomasy pod kątem celu, jakiemu mają służyć oraz praktycznej możliwości dokumentowania jej pochodzenia, w tym opracowanie założeń i wdrożenie systemu certyfikacji biomasy.
     

    Należy również zwiększyć transparentność rynku świadectw pochodzenia poprzez cykliczne raporty Ministerstwa Gospodarki i Urzędu Regulacji Energetyki o bieżącej produkcji energii elektrycznej z OZE, wydanych świadectwach pochodzenia za produkcję w poszczególnych latach oraz ilości energii wytworzonej, na jaką złożono wnioski o wydanie świadectw pochodzenia, a także o opóźnieniach w ich wydawaniu i sprawach spornych (tzn. odmowach wydania). Dane powinny być publikowane co miesiąc, równolegle z informacjami prezentowanymi obecnie przez Towarową Giełdę Energii, wkrótce na Giełdowej Platformie Informacyjnej.


    – System wsparcia OZE powinien pozostać oparty na dotychczasowym modelu, w którym podstawowym instrumentem systemu wsparcia są świadectwa pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych i inkorporowane w nich prawa majątkowe. Nowym założeniem powinna być zgodność tempa rozwoju poszczególnych technologii OZE z założeniami polityki energetycznej i Krajowego Planu Działania (KPD). W systemie wsparcia OZE powinno być miejsce dla każdej, sprawdzonej technologii OZE, pod warunkiem, że jej rozwój jest kontrolowany, a wpływ kosztów rozwoju OZE na cenę energii elektrycznej dla odbiorcy końcowego jest możliwie niski, przy jednoczesnym zachowaniu pewności zwrotu nakładów z inwestycji – dodaje Daria Kulczycka.


    Priorytetem musi być jak najszybsze zrównoważenie podaży i popytu świadectw pochodzenia. Przedłużający się stan nadwyżki nieumorzonych świadectw pochodzenia nad regulowanym popytem powoduje, że nowe inwestycje zostaną ograniczone do obiektów będących już w zawansowanym stadium budowy. W obecnych realiach rynku świadectw pochodzenia, praktycznie nie ma szans na dalszy wzrost mocy zainstalowanej w elektrowniach wiatrowych i jednostkach dedykowanych do spalania biomasy, czyli technologiach najefektywniejszych w polskich warunkach. Rozwój energetyki wiatrowej zostanie zatrzymany na poziomie ok. 3 tys. MW mocy zainstalowanej, czyli ok. połowy wielkości przewidzianej w KPD. W związku z tym produkcja energii z wiatru będzie w 2020 r. o ok. 7 TWh niższa od zakładanej, co oznacza niedobór w odniesieniu do celu co najmniej w tej wielkości. Produkcja energii z biomasy zostanie również znacznie ograniczona ze względu na brak możliwości pokrycia kosztów zmiennych paliwa.

    Skorygowany model wsparcia odnawialnych źródeł energii powinien wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. Biorąc pod uwagę konieczność jego notyfikacji w Komisji Europejskiej , konieczne jest jak najszybsze przyjęcie ustawy o OZE i nowego rozporządzenia wykonawczego Ministra Gospodarki.

    Stanowisko w sprawie optymalizacji systemu wsparcia energetyki odnawialnej powstało w wyniku kilkumiesięcznej pracy Rady OZE Konfederacji Lewiatan z udziałem Związku Pracodawców Prywatnych Energetyki, w tym m.in. GdF Suez Energia Polska S.A., PGNiG Termika S.A., RWE Renewables Polska Sp. z o.o., Dalkia Polska S.A., Green Bear Corporation Poland Sp. z o.o. oraz PKN Orlen i GE International SA Oddział w Polsce. Uczestniczyli w niej także przedstawiciele: PGE S.A., Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, Związku Banków Polskich oraz Towarowej Giełdy Energii S.A.


    Konfederacja Lewiatan

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE