- Reklama -
środa, 17 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOchrona lotnictwa cywilnego

    Ochrona lotnictwa cywilnego

    W projekcie poprawki do projektu nowelizacji Prawa lotniczego rząd zaproponował następujące uzupełnienia. Jeśli chodzi o opłatę lotniczą oraz zasady finansowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to dokonano modyfikacji rozwiązań zwartych w rządowym projekcie ustawy, w szczególności poprzez doprecyzowanie przepisów i zapewnienie zgodności ustawy z konstytucyjnym wymogiem ujęcia w ustawie niezbędnych elementów daniny publicznej. Uzupełniono m.in. regulację o przepisy określające graniczne wysokości stawek opłat lotniczych, których nie będzie mógł przekroczyć minister m.in. transportu przy określaniu ich w rozporządzeniu. W stosunku do pierwotnej propozycji rządowej wysokości stawek opłat zostały obniżone do stanu aktualnego, zwiększonego o m.in. 10% w celu uwzględnienia części stopy inflacji za okres 2003-2010.
     
    Z projektu nowelizacji ustawy wyłączono przepisy dotyczące czasu pracy członków załóg w przewozie lotniczym. Zagadnienia te zostaną uregulowane w odrębnym akcie. Pozostawiono natomiast regulacje dotyczące czasu pracy załóg śmigłowców oraz śmigłowców służby ratownictwa medycznego. Przyjęte zostało, że załogi te będą miały 24-godzinny okres nieprzerwanego wypoczynku.
     
    Zmieniona została także definicja służby ochrony lotniska. Zgodnie z nową definicją – jest to wewnętrzna służba ochrony lub specjalistyczna uzbrojona formacja działająca na podstawie przepisów ustawy o ochronie osób i mienia. Takie rozwiązania mają służyć wypracowaniu przejrzystego systemu ochrony lotnictwa cywilnego, w którym jedna instytucja będzie odpowiedzialna za prowadzenie kontroli lotniczej, bez względu na jej rodzaj. Całość obowiązków dotyczących kontroli bezpieczeństwa przejmą zarządzający lotniskami. Zadanie to będzie nadzorowane przez prezesa ULC, współdziałającego ze Strażą Graniczną.
     
    W związku z tym, że zadania związane z kontrolą osób, bagażu ładunków, poczty, zaopatrzenia pokładowego m.in. będzie wykonywać zarządzający lotniskiem przy pomocy służby ochrony lotniska, możliwe będzie zatrudnianie zewnętrznej firmy ochrony osób i mienia. Obecnie zadania te wykonuje Straż Graniczna i wewnętrzna służba ochrony. Zgodnie z nowymi przepisami, kontrola bezpieczeństwa będzie prowadzona przez zarejestrowanego agenta, który swoje działania ma wykonywać przy pomocy specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej. Do zadań służby ochrony lotniska należeć będzie m.in. kontrola dostępu do stref zastrzeżonych lotniska, kontrola przepustek wydawanych przez zarządzającego lotniskiem czy ujęcie lub przekazanie Policji lub Straży Granicznej osób naruszających obowiązujące przepisy i zakłócających porządek. Przyjęto jednocześnie, że Straż Graniczna będzie miała uprawnienia do dokonywania oceny poprawności zadań wykonywanych przez podmioty prywatne. Kontrolę bezpieczeństwa będą wykonywać operatorzy z certyfikatem, wydanym lub uznanym przez prezesa ULC.
     
    W projekcie ustawy sprecyzowane zostało, czym jest kontrola manualna. Będą ją wykonywać pracownicy służby ochrony lotniska oraz zarejestrowany agent wykonujący zadania przy użyciu specjalistycznych formacji. Ma to służyć skutecznemu odróżnieniu jej od kontroli osobistej, która może być wykonywana wyłącznie przez funkcjonariuszy służb państwowych. Do projektu ustawy przeniesiono przepisy dotyczące wydawania przez prezesa ULC Certyfikatu Członka Załogi (CMC). Określono także obowiązki przewoźników lotniczych wykonujących loty międzynarodowe loty pasażerskie z państw niebędących członkami Unii Europejskiej, przewożących pasażerów na terytorium Polski. Będą oni przekazywać dane pasażerów i inne informacje związane z wykonywanym lotem i przekroczeniem granic Polski. Przesłanie informacji następować ma na wniosek komendanta placówki Straży Granicznej, w sytuacji gdy jest to niezbędne do zwalczania nielegalnej migracji lub usprawnienia kontroli granicznej.
     
    Ponadto, w projekcie poprawki do ustawy wprowadzono drobne poprawki dotyczące przewozów lotniczych, które są zgodne z propozycjami rządu przesłanymi do Sejmu. W odniesieniu do lotów czarterowych określono, że obcy przewoźnik oraz przewoźnik lotniczy z państwa trzeciego i państw konfederacji Szwajcarskiej będzie mógł wykonywać przewozy lotnicze do lub z Polski tylko na warunkach określonych w zezwoleniu wydanym przez prezesa ULC oraz przy uwzględnieniu postanowień umów i przepisów międzynarodowych. W sytuacji, gdy nie będzie możliwe pozytywne zweryfikowanie przewoźnika posiadającego koncesję udzieloną przez państwo członkowskie UE lub państwo Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, przewoźnik ten – na żądanie prezesa ULC – musi przedstawić dokumenty określające państwo, w którym otrzymał koncesję. Niedostarczenie tych dokumentów będzie powodem odmowy wykonania przewozu lotniczego.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE