- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoInformacje o energooszczędności od dziś na każdym produkcie na prąd

    Informacje o energooszczędności od dziś na każdym produkcie na prąd

    Informacja o efektywności energetycznej musi być umieszczona na każdym sprzęcie, który jest zasilany elektrycznością.

     – Obowiązująca od dziś ustawa nie będzie dotyczyła tylko pralek, lodówek, zmywarek bądź klimatyzatorów, jak miało to miejsce do tej pory. Obowiązek etykietowania obejmie wszystkie urządzenia pobierające prąd. Dzięki temu konsumenci nie będą musieli sugerować się tylko ceną, a będą mogli porównać efektywność energetyczną poszczególnych produktów – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Renata Jezierska, naczelnik Wydziału Kontroli Artykułów Nieżywnościowych i Usług w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Warszawie.Chodzi o wchodzącą dziś w życie ustawę obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię. Do nowych zasad muszą się dostosować dostawcy (producenci lub ich przedstawiciele w UE) i dystrybutorzy tych produktów, ustawa dotyczy więc wszystkich sprzedawców.

     – Dostawca ma obowiązek dołączenia etykiety oraz karty do samego produktu, jak również do wszystkich informacji, które są dołączane do produktu. Obowiązek informowania dotyczy także reklam, zarówno telewizyjnych, prasowych, jak w mediach elektronicznych. Dystrybutor, czyli detalista lub hurtownik będzie miał z kolei obowiązek nanieść tę etykietę bezpośrednio na produkt w sposób widoczny i czytelny, tak aby konsument mógł ją zobaczyć i się z nią zapoznać, natomiast karta musi być dołączona do materiałów, które są dostarczane konsumentowi razem z produktem – podkreśla Renata Jezierska.
     


    Etykiety
    pozwolą konsumentom świadomie wybrać bardziej energooszczędny produkt. To będzie mieć pozytywny wpływ nie tylko na środowisko, ale i na domowe budżety. Produkt, który zużywa mniej energii, przyczyni się do obniżek rachunków za prąd.
     

     – Według starych przepisów tych wysokich stopni efektywności energetycznej było mniej. W tej chwili są określone nowe stopnie efektywności energetycznej i są powiększone o efektywność od A do A+++, czyli najwyższej efektywności i jest ona oznaczona na etykiecie linią w kolorze mocno zielonym, co oznacza bardzo ekologiczny produkt – tłumaczy Renata Jezierska.

    Nowe przepisy mają obowiązek wprowadzić wszystkie państwa UE.
     

     – Oznakowanie jest bardziej czytelne dla konsumenta z tego powodu, że zawiera piktogramy, czyli znaczki. Jest ono uniwersalne dla wszystkich krajów UE. To zdecydowanie ułatwia wybór produktu i jest łatwe w odczytaniu – podsumowuje przedstawicielka Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie.

    Z etykiety konsument będzie mógł się również dowiedzieć, ile wody rocznie zużywa dane urządzenie, np. pralka czy zmywarka.
     


    Nie ma informacji – będzie kara

    Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących informowania o zużyciu energii będą nakładane kary.

     – Kara może być nałożona zarówno na dostawcę, jak i na dystrybutora. Wynosi ona od pięciokrotnego do dwudziestokrotnego miesięcznego wynagrodzenia, biorąc pod uwagę takie wynagrodzenie w roku poprzednim, czyli jest dosyć dotkliwa – mówi Renata Jezierska.Organami kontroli przestrzegania przepisów ustawy są wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zaś cały system kontroli będzie monitorowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     

     – W ramach postępowania kontrolnego i pokontrolnego organy kontroli mogą poinformować dostawcę i dystrybutora o tym, żeby podjął działania w celu wycofania nieoznakowanego produktu z rynku albo dołączenia do niego odpowiednich informacji, lub też żeby wstrzymał się z reklamowaniem danego produktu – zastrzega Renata Jezierska.


    Kontrolerzy
    mogą także wydać wobec producenta lub sprzedawcy, którzy nie przestrzegają przepisów decyzję np. o wstrzymaniu sprzedaży produktu wykorzystującego energię, całkowitym wycofaniu tego produktu z obrotu czy zaprzestania jego reklamowania.
     

     – Takie kroki organy kontrolne podejmą, jeżeli przedsiębiorca dobrowolnie nie usunie nieprawidłowości – mówi Renata Jezierska

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE