Jesteś tutaj:
Prawo
29.01.2010 - Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej
Kliknij, aby ocenić:
 
5/1
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.
Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

Porozumienia cenowe

Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2009 roku, przedsiębiorcy nie najgorzej radzą sobie ze znajomością obowiązujących przepisów antymonopolowych. Na pytanie: „Czy uzgadnianie między firmami cen na sprzedawane przez nie produkty jest zgodne z prawem?” - ponad 53% ankietowanych odpowiedziało, że nie. Natomiast gorzej jest z zastosowaniem tej wiedzy w życiu. Jak pokazuje praktyka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorcy nie zawsze o tym pamiętają. Tylko w ciągu ostatnich tygodni Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydała trzy decyzje dotyczące porozumień cenowych, a na przedsiębiorców nałożono łączne kary ponad 253 tys. zł
Jedną z najnowszych spraw jest zakończone przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie przeciwko spółce Knott i jej 10 dystrybutorom. Ów przedsięiorstwo jest producentem akcesoriów do przyczep - w tym osi, hamulców, zaczepów kulowych i urządzeń najazdowych. Z początkiem 2008 roku na jednym z portali aukcyjnych pojawiły się produkty tego przedsiębiorcy. Kontrahenci spółki, który byli zaniepokojeni oferowanymi w serwisie internetowym niskimi cenami, które ich zdaniem psuły rynek, przeprowadzili między sobą konsultacje, których wynikiem było pismo skierowane do spółki Knott z apelem o zawarcie porozumienia stabilizującego ceny na rynku. W odpowiedzi producent przesłał do swoich dystrybutorów e-mailem cennik sugerowanych cen minimalnych. Jednakże należy pamiętać o tym, iż zgodnie z obowiązującym prawem zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest m.in. wyeliminowanie lub ograniczenie konkurencji, polegające w szczególności na ustalaniu cen. Nie jest przy tym istotne, czy planowany cel lub skutek został osiągnięty i czy porozumienie weszło w życie. Na przedsiębiorców, za naruszenie prawa konkurencji poprzez wspólne ustalanie cen, Prezes Urzędu nałożyła kary w łącznej wysokości 135 930 zł i wezwała do zaniechania praktyki. Decyzja ta nie jest ostateczna – część przedsiębiorców odwołało się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
 
Kolejna decyzja Prezesa Urzędu dotyczyła spółki Kamsoft i jej siedmiu największych partnerów handlowych. Przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą, koordynacją serwisu i usług posprzedażowych oraz prowadzeniem marketingu produktów Przedsiębiorstwa Informatycznego Kamsoft – są to przede wszystkim programy komputerowe m.in. dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz aptek. Z kolei partnerzy, których jest obecnie ok. 300, zajmują się odsprzedażą programów do klientów końcowych oraz ich wdrażaniem i serwisowaniem tworząc Krajową Sieć Serwisu. W trakcie przeprowadzenia postępowania, prowadzonego od czerwca ub. roku, Prezes UOKiK ustaliła, że w umowach zawieranych od 2004 roku przez Kamsoft z partnerami znalazł się zapis: Partner może dokonać odsprzedaży produktów po cenach niższych od cen publikowanych przez Kamsoft, z upustem dla klienta nie większym niż marże handlowe uzyskane na poszczególnych produktach. Dodatkowo spółka ustalała i udostępniała jednolite cenniki usług świadczonych przez jej partnerów. Ustalenia w sprawie cen prowadzone były zarówno drogą e-mailową, jak również podczas seminariów i szkoleń. W opinii Urzędu spółka ustaliła minimalne ceny na swoje produkty oraz usługi świadczone przez jej partnerów. Prezes Urzędu nakazała przedsiębiorcom zaprzestanie praktyki i nałożyła na nich karę w łącznej wysokości 116 776 zł. Decyzja ta nie jest ostateczna – część przedsiębiorców odwołało się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
 
Także w przypadku Polskiego Związku Solaryjnego (PZS) decyzja wydana przez Prezes UOKiK dotyczyła ustalania cen minimalnych oferowanych produktów. Polski Związek Solaryjny zrzesza przedsiębiorców, którzy zajmują się przede wszystkim dystrybucją urządzeń solaryjnych. Na przełomie lat 2003/2004 Związek przyjął Kodeks Etyki – zbiór zasad dotyczących wykonywania zawodu przez właścicieli solariów, producentów oraz dystrybutorów wyposażenia. Znalazł się w nim zapis warunek, że przedsiębiorcy niebędący oficjalnymi przedstawicielami producentów oraz importerzy nie mogą sprzedawać urządzeń solaryjnych poniżej ustalonych cen minimalnych. Jeszcze w trakcie postępowania PZS zmienił antykonkurencyjny przepis. Na przedsiębiorcę nałożona została kara w wysokości 1078 zł. Decyzja w tej sprawie jest ostateczna, ponieważ PZS nie złożył odwołania i zapłacił już karę pieniężną.
 
 
Autor/Źródło: Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej



Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2023 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.