Jesteś tutaj:
Prawo
07.07.2012 - eSKY.pl
Kliknij, aby ocenić:
 
5/5

Prawa turysty w pigułce...

... czyli wszystko, co trzeba wiedzieć o ustawie turystycznej w trudnych czasach niestabilnej sytuacji na rynku turystycznym.

Sezon dopiero się rozpoczął, a z wyjazdem wakacyjnym muszą się już pożegnać klienci Triady – będącej do niedawna największym biurem podróży w Polsce i jej spółki córki – Sky Clubu. Oba biura ogłosiły upadłość, to drugie dziś – 4 lipca - rano. Jak w związku z tym mają zachować się klienci? Co zrobić, gdy biuro upada? Internetowe Centrum Podróży eSKY.pl podpowiada co zrobić, by uniknąć stresujących sytuacji po wykupieniu wakacji.

A co jeśli biuro zbankrutuje?
Biura podróży, coraz częściej miewają naprawdę duże problemy. Niestabilność rynku już wcześniej pokazywała, że nawet duzi touroperatorzy miewają kłopoty, z których nie da się wyjść obronną ręką – bankructwo Orbisu i Selectours, a ostatnio Sky Club, głośnym echem odbiło się wśród klientów. Jak w obecnej sytuacji kupić wycieczkę i nie obawiać się czy w ogóle do niej dojdzie? Czy jest coś, co daje gwarancję? Obawy i rozważania turystów są zrozumiałe. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, biuro ogłaszające bankructwo ma  obowiązek sprowadzić swoich klientów do kraju i wypłacić im odszkodowanie, za niezrealizowaną część wakacji. Zwrot wpłaconych pieniędzy należy się i tym, którym na wakacje nie udało się wyjechać. Niestety nie zawsze tak się dzieje. Klienci powinni jednak wiedzieć o zobowiązaniach, jakie ma w stosunku do niech touroperator z problemami! Świadomość praw to podstawa do odzyskania wpłaconych pieniędzy.



- Wszyscy touroperatorzy działający na polskim rynku mają obowiązek zawarcia umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, która pozwoli na zrealizowanie wszystkich zobowiązań zaciągniętych wobec klientów – mówi Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl – Im wyższa kwota gwarancji tym większa szansa na to, że klient odzyska całą zainwestowaną gotówkę. Dlatego radzimy, by przed podpisaniem umowy z touroperatorem zapytać go, o tę właśnie gwarancję lub samemu sprawdzić jej wielkość na stronie: www. turystyka.gov.pl. 



Czy cena mojej wycieczki może zmienić się z dnia na dzień?
Turyści buntują się, gdy na kilka dni przed wykupionym wyjazdem otrzymują informację, że jego cena się zmieniła i jeżeli chcą nadal z niego skorzystać, to muszą dopłacić. Czy to zgodne z prawem? Dlaczego mam dopłacać skoro teoretycznie została opłacona całość imprezy? Choć wzbudza to kontrowersje, touroperator może prosić o dopłatę do wycieczki, jednak tylko pod warunkiem, że umieścił w umowie odpowiedni zapis. Oczywiście zmiana ceny nie jest dowolna! Może ona być związana wyłącznie z znaczącym wzrostem kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych. Ale nawet wówczas klient musi mieć prawo nie zgodzić się na zaproponowane warunki, odstąpić od umowy i wówczas biuro powinno mu zwrócić całą wpłaconą kwotę, bez żądania kary. Warto też zaznaczyć, w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.



- Należy zawsze dokładnie czytać umowę i zwracać uwagę na wszystkie jej zapisy, żeby nie przeżyć niespodzianki na kilka dni przed wyjazdem. Warto też dodać, że często istotne zapisy – między innymi te dotyczące zmiany cen wycieczki – umieszczane są nie w umowie, a w warunkach uczestnictwa, które są jej integralną częścią, choć przeważnie klienci nie przywiązują do nich większej wagi – podpowiada Piotr Woś z eSKY.pl – W przypadku nieustannie zmieniającej się sytuacji na rynku, zmiany cen wycieczek mogą być częstsze. Dlatego warto rozważyć samodzielne organizowanie wakacji. Gdy zaplanujemy je w odpowiednim terminie ich cena będzie zbliżona do tej z biura podróży i będziemy mieli gwarancję, że nie ulegnie ona zmianie.


Autor/Źródło: eSKY.pl



1 2 DALEJ
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
® 2008 - 2023 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.