- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoReklamacja zakupionego biletu - jakie prawa przysługują kibicowi?

    Reklamacja zakupionego biletu – jakie prawa przysługują kibicowi?

    Zwrot biletu to nie reklamacja
    Należy pamiętać, że uprawnienie do zwrotu pełnowartościowego towaru nie wynika z przepisów prawa konsumenckiego. Rezygnacja z meczu i zwrot zakupionego biletu nie ma nic wspólnego z reklamacją. Reklamacja jest bowiem związana z niezgodnością towaru z umową. Jeżeli bilet został zakupiony w kasie biletowej, czy w innym punkcie sprzedaży jego zwrot jest możliwy tylko za zgodą sprzedawcy, czyli organizatora imprezy sportowej. W taki przypadku od jego dobrej woli zależy więc to, czy bilet będzie można oddać i otrzymać zwrot pieniędzy. Zakupy przez Internet
    Szczególne uprawnienia przysługują osobom dokonującym zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa  lub na odległość, czyli za pomocą sprzedaży wysyłkowej lub Internetu. Uprawnienia te wynikają z Ustawy z dnia 2 marca 2000r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000r., Nr 22, poz. 271 ze zm.). W takim przypadku kupujący może w ciągu 10 dni odstąpić od umowy sprzedaży bez podawania przyczyn odstąpienia a sprzedawca jest zobowiązany przyjąć bilet za zwrotem ceny. Należy jednak pamiętać, że koszty przesyłki zwrotnej ponosi kibic a odstąpienie od umowy musi nastąpić jeszcze zanim mecz się odbędzie.


    Reklamacja

    Z kolei reklamacji można dokonać jedynie w przypadku, gdy umowa zawarta na określoną usługę (w tym przypadku – imprezę sportową) nie została należycie wykonana lub też została wykonana w sposób niedokładny oraz w sposób widoczny i rażący odbiegający od umowy. Reklamacja jest uprawnieniem konsumenta wynikającym z Ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2002r., Nr 141, poz. 1176 ze zm.). W przypadku, gdy mecz się nie odbył lub też nastąpiła zmiana terminu, w którym ma się odbyć wówczas konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Odstąpienie od umowy ma ten skutek, że umowa jest uważana za niezawartą a strony nie mają wzajemnego obowiązku świadczeń. W przypadku przesunięcie daty meczu kibic może ewentualnie żądać obniżenia ceny wejściówki.  Złożenie reklamacji biletu może nastąpić w ciągu dwóch lat od czasu jego nabycia. Rozczarowany kibic musi to zrobić w czasie 2 miesięcy od momentu wadliwego wykonania lub niewykonania usługi. Termin rozpatrzenia reklamacji wynosi 14 dni roboczych od momentu otrzymania przez usługodawcę pisma lub zawiadomienia reklamacyjnego, przy czym nieustosunkowanie się do niego w tym czasie skutkuje automatycznym uznaniem tej reklamacji.


    Bilety na Euro 2012

    Wiele wątpliwości wzbudzają warunki sprzedaży przez UEFA biletów na Euro 2012. Zgodnie z zapisami widniejącymi w regulaminie sprzedaży, zatwierdzonym przez federację, w przypadku sporów dotyczących tych transakcji mają być stosowane szwajcarskie a nie polskie przepisy (UEFA ma bowiem siedzibę w Szwajcarii). Jest to niezmiernie ważne z uwagi na fakt, że prawo szwajcarskie nie chroni konsumenta w takim samym zakresie jak polskie przepisy. W Szwajcarii nie ma np. możliwości zwrotu towaru zakupionego przez Internet bez podania przyczyny. Z regulaminu wynika ponadto, że wszelkie spory mają być rozstrzygane przez sąd szwajcarski w Nyonie. W przypadku więc, gdy UEFA nie uwzględni, złożonej przez polskiego kibica reklamacji, wniosek trzeba będzie złożyć właśnie do sądu rozjemczego w Nyonie. Zgodnie z polskim prawem takie klauzule należy uznać za niedozwolone. Dodatkowo w stosunkach między Polską a Konfederacją Szwajcarską obowiązuje od 1 stycznia 2011r. Konwencja o jurysdykcji i uznawaniu oraz wykonywaniu orzeczeń sądowych w sprawach cywilnych i handlowych, podpisana w Lugano dnia 30 października 2007r. Konwencja zawiera między innymi normy jurysdykcyjne, tj. normy określające międzynarodową właściwość sądów w sprawach cywilnych i handlowych. Konwencja jest wiążąca dla Polski od 1 października 2010r., a dla Konfederacji Szwajcarskiej od 1 stycznia 2011r. Na mocy art. 16 tej konwencji konsument może wytoczyć powództwo przeciwko swemu kontrahentowi albo przed sądy państwa związanego niniejszą konwencją, na którego terytorium ten kontrahent ma miejsce zamieszkania, albo przed sąd miejsca, w którym konsument ma miejsce zamieszkania.

    Pozew UOKiK przeciw UEFA
    Zasady sprzedaży biletów na EURO 2012 wzbudziły również wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W sierpniu 2011r. Prezes UOKiK skierował przeciwko UEFA pozew o uznanie za niedozwolone 25 postanowień regulaminu sprzedaży. Zastrzeżenia dotyczą m.in. wyłączania odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie biletów. W opinii UOKiK, niedozwolone jest arbitralne wyłączenie odpowiedzialności we wszystkich zaistniałych sytuacjach, bowiem opóźnienie może nastąpić również na skutek okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność UEFA. Wątpliwości UOKiK budzi również postanowienie, które nie przewiduje wydania duplikatu biletu imiennego w przypadku jego kradzieży lub zagubienia przez kibica. UOKiK zakwestionował również postanowienie, zgodnie z którym nieprzewidziane okoliczności mogły wpłynąć na zmianę istotnych warunków umowy, czyli datę, godzinę, lokalizację meczów. Zdaniem Urzędu organizator  powinien dokładnie sprecyzować katalog przypadków nieprzewidzianych okoliczności, bowiem zgodnie z prawem zmiany mogą nastąpić tylko z ważnych, określonych jasno powodów. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło także postanowienie obligujące konsumenta do zmiany wykupionego miejsca na stadionie, jeżeli zostanie o to poproszony, bez podania jakichkolwiek przyczyn. Zajmowane miejsce, w opinii UOKiK, jest jednym z najbardziej istotnych warunków zawartej umowy. Kwestionowane postanowienie regulaminu uprawnia organizatora do jednostronnej zmiany kontraktu bez podania przyczyny, co więcej bez przyznania kibicowi możliwości żądania odszkodowania. Niedozwolonym postanowieniem zdaniem Urzędu jest również klauzula mówiąca o tym, że spór między konsumentem a UEFA zostanie rozstrzygnięty przed sądem w Szwajcarii. Zdaniem UOKiK, właściwym powinien być sąd ze względu na miejsce zamieszkania konsumenta a nie siedzibę przedsiębiorcy.
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE