- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKierowcy będą dostawiali więcej punktów

    Kierowcy będą dostawiali więcej punktów

    Jak podkreślono w uzasadnieniu rozporządzenia, zasady funkcjonowania ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, są niezmienne od wielu lat. Celem prowadzonej ewidencji oraz związanym z nią systemem punktowym, jest dyscyplinowanie kierowców do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, kierowanie ich na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji do kierowania pojazdami a w skrajnych przypadkach cofanie uprawnień. Wniosek o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji może być wystosowany przez organ prowadzący ewidencję jedynie na podstawie wpisów ostatecznych, które są dokonywane każdorazowo w oparciu o prawomocne rozstrzygnięcia.Załącznik nr 1 do rozporządzenia określa szczegółową punktację za poszczególne wykroczenia, które są nakładane za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Oprócz dotychczas już istniejących kategorii wykroczeń, za które nakładane były punkty pojawiają się nowe a część z już istniejących ma podwyższoną punktację. Bez zmiany pozostaje limit punktów, który powodują cofniecie uprawnień do kierowania pojazdem i skierowanie na powtórny egzamin. Po wejściu w życie rozporządzenia dużo łatwiej można będzie stracić prawo jazdy. Poniżej podajemy najważniejsze zmiany w zakresie punktacji i nowych wykroczeń dotychczas niepunktowanych:  

    • Parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych – 5 pkt (dotychczas 0);
    • Rozmowa przez telefon komórkowy – 5 pkt (dotychczas 0);
    • Wjeżdżanie między pojazdy jadące w kolumnie – 2 pkt (dotychczas 0);
    • Wjeżdżanie na skrzyżowanie jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – 2 pkt (dotychczas 0);
    • Zakrywanie m.in. świateł, oznaczeń czy tablic rejestracyjnych – 3 pkt (dotychczas 0);
    • Zwiększanie prędkości przez kierującego pojazdem wyprzedzanym – 3 pkt (dotychczas 0);
    • Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym – 3 pkt (dotychczas 0);
    • Utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru (nieużycie lub niewłaściwe użycie kierunkowskazów) – 2 pkt (dotychczas 0);
    • Przewóz dzieci niezgodnie z przepisami (w szczególności bez fotelika) – 6 pkt (dotychczas 3);
    • Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami (bez pasów lub bez kasku) – 4 pkt (dotychczas 1);
    •  Przewożenie pasażerów w liczbie przekraczającej dopuszczalną a za każdego pasażera przewożonego w niewłaściwy sposób dodaje się 1 pkt – od 1 do 10 pkt (dotychczas 1);
    • Przewożenie osób samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy z naruszeniem przepisów – 2 pkt (dotychczas 1 pkt);
    • Przewożenie osób w przyczepie z naruszeniem przepisów – 2 pkt (dotychczas 1 pkt);
    • Ciągnięcie za pojazdem osób m.in. na nartach, sankach lub wrotkach – 5 pkt (dotychczas 0);
    • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu – 10 pkt (dotychczas 8);
    • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania – 6 pkt (dotychczas 5);
    • Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej – 10 pkt (dotychczas 8 pkt);
    • Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przed nimi – 10 pkt (dotychczas 9);
    • Wyprzedzanie na przejazdach rowerowych i przed nimi – 10 pkt (dotychczas 8 pkt);
    • Cofanie na drodze ekspresowej lub autostradzie – 5 pkt (dotychczas 3);
    • Niezatrzymanie pojazdu przed znakiem STOP – 2 pkt (dotychczas 1).

    Zmiana punktacji ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jak podkreślają policjanci kierowcy mniej boją się mandatów niż punktów karnych. Teraz będzie można karać kierowców za większą ilość wykroczeń drogowych, zwłaszcza takich, które dotychczas były nagminnie łamane jak np. parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych. Moim zdaniem poprawa bezpieczeństwa nie może polegać na wprowadzaniu ograniczeń i nakładaniu coraz ostrzejszych wymagań, bo idąc tym tokiem myślenia należałoby wprowadzić wszędzie ograniczenia prędkości do 20 km/h, zakazy wyprzedzania… Poprawa bezpieczeństwa winna się odbywać poprzez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, dróg szybkiego ruchu a nie tylko poprzez zaostrzenie przepisów i surowsze sankcję.


    Jarosław olejarz

    Radca prawny
    www.SerwisPrawa.pl 

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE