Jesteś tutaj:
Prawo
27.08.2009 - Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej
Kliknij, aby ocenić:
 
5/2
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.
Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

SPAM

Spamem nazywana jest niechciana korespondencja pojawiająca się na następujących platformach komunikacyjnych: poczta elektroniczna, telefon, fax, telefony komórkowe (SMS, MMS), komunikatory internetowe (np. ICQ, Gadu-Gadu), czaty (IRC), strony WWW (i znajdujące się tam tzw. pop-up windows, czyli wyskakujące okienka reklamowe). Ma on zazwyczaj charakter reklamowy, ale może także stanowić ofertę zawarcia umowy. Zwykle, choć nie zawsze jest wysyłany masowo. Spam jest nieuczciwą praktyką rynkową, którą zarówno prawo polskie, jak i europejskie zwalcza.
Zgodnie z przepisem art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.) – niezamówiona informacja jest spamem, a posłużenie się pocztą elektroniczną w celu złożenia propozycji zawarcia umowy, przedstawienia oferty bez uzyskania uprzedniej zgody konsumenta stanowi naruszenie ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271, z późn. zm.). Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny. Zgodnie z obowiązującym prawem zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
Przesyłanie korespondencji, w tym oznaczanie przesyłanych komunikatów handlowych w sposób wprowadzający konsumenta w błąd, co do ich pochodzenia oraz ich statusu prawnego poprzez określenie w polu Nadawcy listu/wiadomości błędnego nadawcy, który przesyła w rzeczywistości informację handlową na zlecenie reklamodawcy bez uzyskania zgody adresata - jest niedopuszczalne, gdyż stanowić może czyn nieuczciwej konkurencji, który jako godzący w zbiorowe interesy konsumentów stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Obowiązujące przepisy przewidują odpowiedzialność karną zarówno za bezprawne wykorzystywanie danych osobowych, jak i przesyłanie nie zamówionych informacji handlowych. Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną osoba, która przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie zamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny. Ściganie wykroczenia przesyłania nie zamówionych informacji handlowych następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Każdy Użytkownik, który nie chce otrzymywać informacji handlowych z danej firmy, powinien wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, składając stosowne pismo, informujące, iż nie wyraża On zgody na przetwarzanie danych osobowych przez tę firmę. Na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883) można zgłosić sprzeciw odnośnie dalszego przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych.
Aktualnie kwestia dotyczącą problemów związanych z niechcianą korespondencją, czyli spamem leży w gestii Prezesa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ustawowo powołany został do prowadzenie postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
 
Autor/Źródło: Zespół Internetowej Kancelarii Prawnej


Słowa kluczowe: spam

Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.