- Reklama -
środa, 24 kwietnia 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNowe przepisy dla przewoźników drogowych

    Nowe przepisy dla przewoźników drogowych

    Rozporządzenie z dnia 21 października 2009 r.: nr 1071 dotyczy wszystkich podmiotów wykonujących transport drogowy. Od 4 grudnia 2011 r. muszą oni mieć licencję wspólnotową, oprócz jednakowych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego zarówno krajowego, jak i międzynarodowego. Należy podkreślić, iż wydane przed 4 grudnia 2011 r. licencje wspólnotowe zachowują swoją ważność na czas ich wydania. Novum stanowią wymogi dotyczące posiadania przez przedsiębiorcę siedziby oraz bazy eksploatacyjnej.

    Natomiast, aby spełnić kolejny warunek – dobrej reputacji, nie wystarczy już tylko brak sądowego zakazu wykonywania zawodu przewoźnika lub brak skazania za przestępstwo umyślne. Po wejściu w życie omawianych rozporządzeń, czyli od dnia 4 grudnia nie wykaże się dobrą reputacją także przedsiębiorca, wobec którego sąd orzekł karę za wykroczenie lub na którego nałożono karę administracyjną za poważne naruszenie przepisów wskazanych w rozporządzeniu WE 1071/2009.

    Analogicznie jak do tej pory przedsiębiorstwo transportowe będzie musiało wykazać się odpowiednią zdolnością finansową. Jednakże po wejściu w życie nowych rozporządzeń należy ją inaczej udowodnić. Dowodem na to będzie tylko i wyłącznie roczne sprawozdanie finansowe poświadczone przez biegłego rewidenta albo gwarancje udzielone przez bank, firmę ubezpieczeniową lub inną instytucję finansową.

    Tak jak do tej pory, przedsiębiorstwo przewoźnika będzie musiało zatrudniać osobę zarządzającą transportem, posiadającą odpowiedni certyfikat kompetencji zawodowej. Różnica polega na tym, że od 4 grudnia 2011 roku dokument ten ma być jeden, niezależnie od obszaru wykonywania przewozów. Takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, przyjęty 25 sierpnia 2011 r. przez Komitet Stały Rady Ministrów. Od 4 grudnia osoba zarządzająca operacjami transportowymi w firmie na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia) może wykonywać te zadania w nie więcej niż czterech przedsiębiorstwach, dysponujących łączną flotą nie przekraczającą 50 pojazdów.

    Zrzeszenia, które reprezentują przewoźników zwracają uwagę na brak krajowych przepisów, które regulowałyby procedury wynikające z nowych rozporządzeń. Wskazują one m.in. na określenie organów odpowiedzialnych za realizacje zadań wskazanych w unijnych rozporządzeniach, określenie wysokości ewentualnych opłat administracyjnych. Miała to regulować nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, ale niestety zmiana nie została uchwalona na czas. Bez nowelizacji ustawy o transporcie drogowym i tak omawiane rozporządzenia, czyli tzw. pakiet drogowy obowiązuje w Polsce 4 grudnia 2011 roku, bo w odróżnieniu do dyrektyw, unijne rozporządzenia nie wymagają wdrożenia do krajowego systemu prawnego. Nie ma zatem znaczenia, czy państwo członkowskie Unii Europejskiej zdąży z wydaniem krajowych przepisów.

    Na koniec, należy wspomnieć, iż w dniu 25 listopada 2011 roku Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce zwróciło się do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o podjęcie natychmiastowych działań w tym zakresie. Zaapelowano, aby resort wydał jednoznaczną wykładnię przepisów. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce chce również określenia zasad kontroli przedsiębiorców "żeby całkowicie wyeliminować możliwość stosowania sankcji za naruszenia będące wynikiem braku polskich przepisów".

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE