- Reklama -
czwartek, 28 marca 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoFinansowanie wspólnej polityki rolnej

    Finansowanie wspólnej polityki rolnej

    Zgodnie z art. 56 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich – beneficjenci na realizację inwestycji z udziałem środków tego Funduszu mogą wnioskować o zaliczki do agencji płatniczej. Aktualnie beneficjenci otrzymują środki z agencji płatniczej jako refundację już poniesionych wydatków, udokumentowanych zapłaconymi fakturami lub innymi dokumentami o równoważnej wartości dowodowej. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Komisji kwota zaliczki nie może przekroczyć 20% przyznanej kwoty pomocy, a w przypadku pomocy przyznanej w 2009 r. lub w 2010 r. – 50%. Warunkiem wypłacenia zaliczek jest ustanowienie gwarancji bankowej lub równoważnej gwarancji odpowiadającej 110% kwoty zaliczki. W sytuacji kryzysu finansowego i wynikającymi stąd trudnościami z uzyskaniem kredytu bankowego na realizację operacji podjęto decyzję o wpisaniu ww. instrumentu do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 oraz jego wprowadzenie do prawodawstwa krajowego.
     
    W projektowanej ustawie zaproponowano, aby zaliczki mogli otrzymywać beneficjenci realizujący operacje w ramach działań tzw. inwestycyjnych, tj.: modernizacja gospodarstw rolnych, zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, oraz tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań pn. różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej oraz tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw. Beneficjenci będą mogli wnioskować o zaliczkę we wniosku o przyznanie pomocy i będzie ona wypłacana na podstawie umowy o przyznanie pomocy, zawieranej pomiędzy beneficjentem a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji
    Rolnictwa.
     
    Zawarto także uregulowania dotyczące beneficjentów działań wskazanych powyżej, którzy złożyli wnioski o przyznanie pomocy, lub je złożą przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy. W takich przypadkach zaproponowano, aby beneficjenci mogli złożyć wniosek o zaliczkę w terminie 3 dni od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy – jeżeli pomoc została już przyznana lub terminie 30 dnia od dnia przyznania pomocy, tj. od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy pomiędzy beneficjentem a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W przypadku wykorzystania zaliczki niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania nienależne lub w nadmiernej wysokości beneficjenci będą zobowiązani do jej zwrotu ze środków własnych lub z ustanowionej gwarancji wraz z odsetkami ustalonymi jak dla zaległości podatkowych. Ma to służyć właściwemu zabezpieczeniu interesów finansowych Wspólnoty i budżetu państwa.
     
    Ponadto w projekcie ustawy zaproponowano, aby grupy producentów rolnych mogły uzyskiwać płatności w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej w formie wyprzedzającego finansowania do wysokości współfinansowania krajowego w kwocie nie przekraczającej 50000 zł. Umożliwi to płynne finansowanie kosztów administracyjnych grupy producentów rolnych, które w obecnie trudnej sytuacji gospodarczej kraju nie są w stanie pozyskać środków zewnętrznych na prowadzenie swojej działalności w pierwszym roku finansowania. Tworzenie grupy wiąże się z koniecznością skorzystania z usług doradczych, zatrudnieniem pracowników do obsługi finansowej i administracyjnej, przygotowaniem biura.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE